Mye kjøpt, men lite brukt

Elektrokjeden Euronics melder om økende interesse blant kundene for telefoner som støtter mobil-tv. Dette passer godt overens med signalene fra bransjesammenkomsten 3GSM i Barcelona tidligere i år, hvor en lang rekke verdensledende mobilaktører forkynte at lyd og bilde er det neste store på mobilfronten.

- Tidligere var det mest unge menn i 20-årene som var opptatt av om mobilen støttet mobil-tv, men dette har endret seg mye bare i løpet av det siste året. Nå merker vi at også kvinner og menn i ulike aldre ønsker denne muligheten, og det er særlig telefoner med 3G som er etterspurt hos oss, sier Christer Hansson, kategoriansvarlig for telefoni i Euronics.

Mye kjøpt, lite brukt

Teknologihungrige nordmenn kjøpte rekordmange 530 000 mobiltelefoner med 3G i 2006, viser tall fra Elektronikkbransjen. Men dette er ikke ensbetydende med at bruken av videosamtaler eller mobil-tv øker i tilsvarende grad.

– Daglig får vi bekreftet at muligheten for mobil-tv og videosamtaler står høyt i kurs hos mange mobilkjøpere, sier Hansson.

– Månedlig er det 27 000 av våre kunder som gjennomfører videosamtaler. Tallet er stabilt, og ser vi bort fra kampanjeperiodene våre er det ingen økning av betydning i antallet brukere, sier derimot informasjonssjef Dag Melling i Telenor til Mobilen.no.

Knapp vekst

Hva er så forklaringen på gapet mellom kjøpsinteressen på den ene siden og den faktiske bruken på den andre? En undersøkelse fra Netcom peker mot et mulig svar, nemlig en ikke utløst intensjon hos kundene.

– Vi ser en jevn, svak økning i bruken av mobil-tv og videosamtaler blant våre kunder, forteller kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i Netcom.

Han har ikke de eksakte tallene for hånden da vi snakker med ham, men han bekrefter at det foreløpig kun er en svært beskjeden andel også av Netcoms kunder som tar i bruk de moderne tjenestene.

– Men spør vi våre kunder hva de vil benytte mobilen til i fremtiden, så tegner det seg et ganske annet bilde. 60-70 prosent av dem svarer nemlig at de vil bruke lyd- og bildefunksjonen på mobilen i løpet av det neste året, forteller Vederhus.

Tallene stammer fra en stor brukerundersøkelse mobiloperatøren gjennomførte for en tid tilbake, og benyttes av Netcom til å understreke at kundene er genuint interessert i mulighetene teknologien gir dem.

Men hvorfor folk ikke umiddelbart utnytter de samme mulighetene, se det sier undersøkelsen ingenting om.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen