Test

My Brightest Diamond ? A Thousand Shark?s Teeth

Med ”A Thousand Shark’s Teeth”, den klassisk vanskelige andreplaten, kan man hverken avfeie eller beskrive My Brightest Diamond som en uslepen diamant, slik dommen gjerne lød over ”Bring Me The Workhorse” fra 2006. Diamantsliperen er Shara Worden, som har frigjort den attråverdige og ettertraktede edelstens fasetter, strålespill og klarhet. Og når en diamant først er behandlet, hvilket innebærer omstendelig polering og sliping, en slags siste finpuss, mister den aldri sin skjønnhet sies det. Sagt med andre ord; dette er noe man kan nyte i lang, lang tid.

Vakkert, vilt og velstelt

Frøken Worden skaper musikalsk magi og eventyr.
Frøken Worden skaper musikalsk magi og eventyr.

Multiinstrumentalist og komponist Shara Worden – med en fortid i Sufjan Stevens band, en grad i klassisk opera og forkjærlighet for avant garde-rock og kabaret – setter egenartede spor i musikkjungelen, dempet, men eksplisitt, vandrende på en glemt sti i det mørke og våte gresset som hveser bløtt om bena. Ydmykt bys hånden frem, og griper du den, lukker øynene og tillater deg en reise, vil hun gladelig geleide deg inn i et dunkelt, tiltalende univers. Det er omtrent som å vandre inn i et eventyr av brødrene Grimm; en nifs kulisseskog, hvor eksotiske planter av ulike sorter vokser vilt, dog pertentlig dandert, side om side og hvor musikalske godbiter venter luskende bak hver busk og kratt.

En omhyggelig gitartone, lengselsfull og blålig-kjølig i lyden, åpner Inside A Boy, før den eksploderer pent med fuzzgitar, bass og trommer. Den kan godt betegnes som platens eneste ”klassiske” rockelåt, med instrumentoppsetning deretter, nær både Seigmenn og Blonde Redhead i uttrykket. Men både fioliner, cello og klokkespill males på det betagende lerretet, og som et ømt broderi på det hele; Sharas dynamiske stemme. Fra det ene øyeblikk; en hviskende og varsom småfugl, til det neste, da hun helt alene fremstår som et monumentalt englekor. Røsten er klangfull som en kirkeklokke, med smakfull og behersket bruk av vibrato. Alltid insisterende, men aldri for mye av hverken det ene eller det andre. Estetisk porsjonering er nøkkelen til suksess.

Klassisk og rock i skjønn forening

Platen skulle opprinnelig være en ren klassisk affære, tiltenkt en strykekvartett. Med voldsom og ærgjerrig intensitet gikk Shara inn for oppgaven, et arbeidsstykke som kostet henne hele seks års slit. Men med årenes løp har musikken gradvis latt seg utvikle og ekspandere, i takt med voksende og himmelstrebende ambisjoner. Med arkeologisk forsiktighet har hun arbeidet seg gjennom centimeter for centimeter med moderlig akkuratesse, finpusset hver minste tone. Det endelige sluttprodukt er etter sigende resultatet av inspirasjon fra Tom Waits, Tricky, Maurice Ravel, maleren/skulptøren Anselm Kiefer, fotografen Robert ParkeHarrison, filmen "Alice i Eventyrland", samt ymse kinostykker signert Jean-Pierre Jeunet.

Visuell musikk

Og slik filmindustrien hyrer fagpersonell til de ulike og krevende arbeidsoppgaver, har Shara plukket med omhu nesten tyve medmusikanter for å få det riktige bildet. Alle særdeles kreative musikere, mestere i improvisasjon, med en høyt utviklet personlig stil overfor deres respektive instrumenter. Resultatet er poetisk og drømmende, nesten visuell musikk. Man kan gå på oppdagelsesferd med både blikk og ører, det er alltid noe fordype seg i. Musikkens strukturering er mangeartet og pussig, med overrumplede vridninger, krumspring og behagelig harde kanter. I kombinasjon med de elegante buers rent audielle appell, hintes det til barokk-pop og kunst- og samtidsmusikk, hvor det også foretas ett og annet berusende dykk i rock og kabaret.

Dette albumet er en eventyrlig skattekiste av forskjellige uttrykk, musikalske nydeligheter og tidvis sår tematikk fremført av en magisk stemme.
Dette albumet er en eventyrlig skattekiste av forskjellige uttrykk, musikalske nydeligheter og tidvis sår tematikk fremført av en magisk stemme.


Møysom, oppfinnsom, men ikke radikal i uttrykket. Og heller ikke som en voldsom lapskaus hvor alle valører er forsvunnet. Musikken er mektig, men avmålt – og tross alle ingredienser føles den hverken overlesset, stresset eller mettet. Black and Costaud med lånt tekst fra en Ravel-opera, er oppstyltet og dramatisk til det ytterste, hvor truende cello, faggott og klarinett henger over deg som tunge syrinbusker en regntung og skumringsmørk aften. Vakker og nifs. To Plutos Moon, anført av smektende harpespill og en sår melodi med en hale av tung bass og dramatiske strykere, kunne enkelt vært en Portishead-ballade.

Videre musikalsk oppvartning: Behagelig xylofon, vibrafon og sag, klingende som sølvdrypp fra himmelen ned på et skogteppe av mer rockepreget karakter, mens marimba, cello og pauker utgjør den vekslende lyden mellom klukkende elv og dramatisk fossefall. Det hele er som et samspill mellom menneske og natur. Spisser man ørene kan man sikkert også høre gresshoppen, der den sitter bortgjemt mellom duggfrisk skogsfiol og liljekonvall, og bidrar med harmonerende fiolinspill.

Lytefri lyrikk

Shara tonesetter sjelstilstandens poesi: Døden, kyss i måneskinn, tapt vennskap, kosmologi og intimitet er yndede temaer. Men også trivielle gjøremål som den evinnelige klesvask er tilegnet plass. Hun har et fingeravtrykk på gitarhalsen tilnærmet lik Jeff Buckley, men allikevel ganske annerledes. Og med en gullstrupe som kan minne om Kristin Asbjørnsen, PJ Harvey og Beth Gibbons i et pittoresk landskap beslektet med Björk, Anja Garbarek og Mike Patton/John Kaadas ”Romances”-prosjekt, finnes det herved noe for enhver smak. Luftig aubade, morgenmusikk og teatralske serenader til aftens. Og når dagene blør ut i blek skarlagen og mørket etterhvert faller på – våkner skogen og alle dens underlige skapninger: Grasiøse fabeldyr, øgler som løper opp og ned furulegger, skulende alver bak trolske kampestener og ravnen som iakttar deg med sitt granskende, intelligente blikk.

Konklusjon

My Brightest Diamond befinner seg i skjæringspunktet mellom kunstmusikk og en inviterende eventyrverden. Et magisk sted hvor tingene er stilt på hodet i en slags suggestiv logisk forvirring. Musikken er som et stort tre i en mørk skog, med en majestetisk og pålitelig stamme som skyter et mangfold av bladverk opp mot den blå evigheten. Gjennom platens drøye tre kvarter hører vi det suser søvnig i trekronen, at det knirker tørt i grenene når en morsk sky blåser streng pust – kanskje kongler faller til bakken, kanskje grener knekker, men nye vokser til. Treet er fast, pålitelig og levende, og solid forankret til jorden med røtter som tar opp musikalsk næring fra fjern og nær. Og før man vet ordet av det: Snipp, snapp, snute, så er eventyret ute. Bør leses igjen og igjen.

My Brightest Diamond A Thousand Shark's Teeth   Les mer »

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen