Musikkindustrien med eget mediaformat

De fire store plateselskapene Sony, Warner, Universal og EMI går nå sammen om å ta i bruk et nytt mediaformat. Hensikten er å øke salget av nedlastbare hele album.

Apple fikk også et tilbud om å være med å utvikle det nye formatet, men selskapet takket nei og er i ferd med å lansere sitt eget format, foreløpig med kodenavnet Cocktail, som skal lanseres innen to måneder.

Det nye formatet fra musikkindustrien har den foreløpige arbeidstittelen CMX, og er et mediaformat som kan sammelignes med et album-cover med tilhørende informasjon, det vil si formatet bundler musikk, bilder, tekst, video og diverse tillegginformasjon om et aktuelt album. Spørsmålet er om kundene vil ha hele album fremfor å laste ned enkeltlåter.

CMX skal bli en kjørbar fil som gir brukeren en rekke valgmuligheter når vedkommende klikker på den. Det skal ikke bare være mulig å velge enkeltlåter, men brukeren skal også få tilgang til informasjon rundt det aktuelle albumet.

Formatet skal etter planen lanseres i november, og det neste U2-albumet kan bli det første som blir lansert på denne måten.

(Kilder: The Inquirer, Times Online)

Kommentarer (68)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen