Musikkbransjens fiendebilde

I en debatt på Fabrikken arrangerte Telenor debatt om musikkindustriens framtid i en tid med digitalisering av musikk og det faktum at de fleste store plateselskaper nå endelig har begynt å selge musikk på nett uten kopibeskyttelse. Emi rapporterer også om en omsetningsvekst etter de sluttet med kopisperrer.

Et interessant utgangspunkt for en debatt, som dessverre ble preget av bortforklaringer, politiske sleivspark, lite kunnskap om teknologi og argumenter som henger igjen fra første gang platebransjen oppdaget internett.

- Hvite, riker gutter
I stedet for å fokusere på mulighetene som nå er skapt etter at plateselskapene selv har innsett at det er penger å tjene på å selge musikk uten kopisperrer på nettet, ble debatten nok en gang redusert til rop om hvor forferdelig piratkopiering er.

- Fildelingsproblematikken er skapt av hvite, rike gutter som har nok spenn til å kjøpe kule klær, men som ikke vil betale for musikken de hører på, sier Jarle Savio i Emi.

Dette forenklede fiendebildet er betegnende for musikkindustrien, selv når trenden nå går mot å sette musikken fri.

Enkelhet først
Det musikkindustrien så langt ikke har innsett, er at det slett ikke bare er ungdom som vil spare penger som laster ned musikk. Fildeling har spredt seg til alle samfunnslag, og ikke bare fordi det er gratis – fordi det er enkelt. Når 200.000 nordmenn er daglig inne på fildelingssiden The Pirate Bay, betyr det at det slett ikke bare er guttunger som laster ned ulovlig musikk.

- Jeg laster ned musikken min ulovlig fordi utvalget, kvaliteten på filene og brukervennligheten er mye bedre enn på de lovlige tjenestene. Jeg liker mye sær musikk og de finner jeg bare på de ulovlige sidene. Og så slipper jeg kopisperrer og får tilgang til musikken i mye høyere kvalitet enn i musikkbutikkene, sier en Pirate Bay-bruker til Teknofil.

Kopibeskyttelse skulle beskytte musikken mot piratkopiering, i stedet gjorde musikkbransjen livet vanskelig for den jevne forbruker. CD-er du ikke kunne spille av i bilen, musikk du ikke fikk tatt med deg på MP3-spilleren eller mobiltelefonen har gjort piratkopiert musikk ikke bare billigere – men mye enklere å forholde seg til for forbrukeren.

Ikke reelt alternativ
Vi i Teknofil gjennomførte tidligere i år en test av alle de store, norske, lovlige musikkbutikkene, og resultatet var nedslående. Kopisperrene gjorde det svært vanskelig å ta i bruk sangene vi kjøpte på våre bærbare spillere, og i enkelte tilfeller fikk vi ikke en gang spilt av sangene på PC-en vår. Betale for dem gikk derimot helt fint.

Nå ser det heldigvis ut til at musikkindustrien har snudd, og skjønt at kopisperrene skader bransjen mer enn redder dem fra piratene. Emi rapporterte at salget av digital musikk steg med over 60 prosent da de nylig begynte å selge musikk uten sperrer. I tillegg kjøper folk oftere hele album i stedet for enkeltsanger.

Forbrukerfiendlig
Så da skulle man tro at bransjen omfavner en sperrefri hverdag, med sjansen til å selge stadig mer musikk?

Marte Thorsby i Ifpi – platebransjens forening– vil egentlig ikke gi opp kopisperren, men har innsett at dette ikke fungerer.

- I en ideell verden skulle vi gjerne solgt kopibeskyttede filer som ikke er problematiske for forbrukeren, men sånn fungerer ikke verden.

Det betyr at bransjen endelig har skjønt det teknologi- og forbrukerjournalister og netteksperter har sagt i flere år – kopisperrer er forbrukerfiendlig og bidrar til piratkopiering i stedet for å motvirke den.

Hvis vi nå kan legge debatten på et høyere nivå – hvordan gi forbrukerne gode musikktjenester de vil betale for – er det kanskje håp å konvertere nordmenn over til lovlige nedlastingstjenester.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen