Multimedia gir mersmak

Selv om tilgang til internett via mobiltelefonen og MMS ikke lenger er noen nyhet, er det først nå at flertallet av befolkningen har fått øynene opp for mulighetene som ligger i disse teknologiene.

En internasjonal Mobinet-studie med fire tusen deltakere fra til sammen 21 land, viser at 56 prosent av alle som eier en mobiltelefon med multimediamuligheter nå har oppdaget hva internett på mobilen og MMS kan tilføre hverdagen. Dette er et godt steg i positiv retning i forhold til fjoårets resultater, hvor kun 36 prosent kunne skryte av å ha forstått meningen med å sende og motta musikk og bilder via mobilen.

- Den økende andelen multimediatelefoner fungerer som en katalysator for mobil datautveksling, sier Mark Page, leder for Mobinet-undersøkelsene.

En tredjedel av eierne av multimediamobiler sender nå MMS minst en gang i måneden. MMS brukes også jevnlig av nesten halvparten av alle 19-24-åringer. Undersøkelsen konkluderer derfor at at MMS fortsatt har mye marked å erobre sammenliknet med vanlige SMS-meldinger, som nesten 90 prosent av alle mobileiere bruker jevnlig.

Mer musikk og spill
Når det gjelder nedlasting av musikk til mobilen, er det her foreløpig bare en tredjedel av dagens eiere av multimediamobiler som benytter seg av denne muligheten. Det er likevel ingen grunn til å henge med hodet for musikkprodusenter og tilbydere av mobilinnhold, siden fjorårets resultat lå helt nede på 24 prosent. Nedlasting av mobilspill har økt mest i Japan, Amerika og Skandinavia. På global basis laster 16 prosent av jordens mobilbrukere ned mobilspill minst en gang i måneden.

17 prosent av deltakerne i undersøkelsen svarte at de er villige til å betale for å få se TV på mobilen. Det er imidlertid ikke komi- og såpeserier som står i hodet på de fleste, og to tredjedeler svarte at de helst ville se nyhets- og sportssendinger og værmeldinger.

Til tross for øket entusiasme rundt nye mobilfunksjoner, uttrykker en tredjedel av deltakerne i undersøkelsen bekymring for hva slike tjenester vil koste. Omtrent halvparten konstaterte at de ikke er villige til å betale mer enn $5, eller drøye 30 kroner i måneden for mobilt multimediainnhold. 34 prosent benytter ikke tjenester som mobil-TV, nedlasting av musikk og andre tilbud fordi de mener kvaliteten er for dårlig. Dette er en klar oppgang i misfornøyde brukere fra i fjor, da bare 8 prosent kunne si det samme om de mobile innholdstjenestene.

Ny strategi?
Tilbydere av mobilt multimediainnhold har dermed fortsatt et stykke igjen til å møte flertallets krav både til kvalitet og pris. Simon Bell, professor ved Judge Business School ved Cambridge Universitet, undere om ikke operatørene bør bytte strategi for å lykkes bedre med multimediainnhold til mobilen:

- Dette er bekymringsverdig for operatører som har investert store summer i portaler for mobilt multimediainnhold. Kanskje det betyr at de heller burde søke sammen med store etablerte portaler og mediaselskaper?

(Kilde: Slashphone)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen