Muggen ost blir superkjendis

En 20-kilos engelsk cheddar-ost fra en gård i Westcombe er blitt verdensberømt etter at den fikk sin egen nettside med full eksponering på nettet. 

I en tid da alle vil vise ansikt på Facebook, MySpace, Nettby, Blink, - eller Se og Hør, og Reality Shows på TV, var det vel bare et tidsspørsmål før cheddar-ostene også begynte!

Web-kamera i ostekjelleren
Det startet med at osteprodusentene i Westcombe i Somerset (sør for Wales) ville fokusere på hvor lang tid det egentlig tok å lage en god cheddar-ost. 

Etter desember-ystingen, satte de opp et web-kamera i ostekjelleren, og laget den flotte nettsiden www.cheddarvision.tv.

Mugner litt dag for dag
På Cheddar Vision TV kan du se kjendis-cheddaren ligge og modnes i den mørke, fuktige ostekjelleren sammen med hundrevis av andre oster. 

En gang i uka kommer osteprodusenten Gary inn for å snu den. Så mugner cheddaren enda litt. 

Slik skal den ligge helt fram til desember i år. Da skal den selges til et veldedig formål.

Kjær ost har mange navn
Oppmerksomheten har fått mange til å skrive dikt og sanger om cheddaren, forteller New York Times som også har latt seg fascinere av den engelske osten. 

Andre diskuterer den metafysiske betydningen av mønstret som dannes av mugget.
Til påske fikk den et anonymt påskeegg i gave.
Den har til og med blitt invitert i bryllup. 

I følge New York Times vil mange også vi gi den navn.
Det hittil beste navneforslaget er “Cheesus.”

Kaffetrakteren i Cambridge
Cheddarvision er ikke den eneste, kjedelige Webcam-siden som har vakt interesse. 

Den aller første ble laget ved University of Cambridge i 1991, lenge før Internett ble tatt i bruk.
Den viste en kaffetrakter (bildet) i korridoren utenfor universitetets Computer Laboratory. Dermed kunne de ansatte se om det var kaffe i kannen, så de slapp å gå bomtur. 

I 1993 ble nettsiden gjort offentlig tilgjengelig. Før den ble avviklet i 2001 hadde over to millioner besøkt siden. 

En annen kjedelig engelsk nettside med webkamera viser en komposthaug i Sussex. 
Og det fins flere.

- Her det mye action!Osteprodusentene i Westcombe benekter at cheddaren er kjedelig: – Muggen gror, og her er det mye mikroskopisk action. 

Snart har en millioner mennesker besøkt nettstedet. Osteprodusentene har sannelig lyktes med sin markedsføring. 

Når vil Gammelostens venner følge etter?

Både hos MySpace og YouTube
Cheddar-osten i Westcombe har fått sin egen side på MySpace.com

Hos YouTube kan du se hele modningsprosessen i hurtig film.



LES OGSÅ:
Der trynefaktoren teller

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen