MTU avblåser fastprisen

MTUs reklamer for abonnementet MTU Fastpris sier "ring så mye du klarer for 398,- i mnd". Nå har imidlertid MTU satt en grense på 3000 minutter ringetid som iverksettes 1. oktober, og kundene raser.

Det hele gjør at du ikke kan ringe så mye du vil likevel, og reklamen kan tolkes som villedende. I diskusjonsforumet vårt kommer det frem at selskapet heller ikke har informert de eksisterende kundene om den nye grensen.

Reagerer på ny grense

De fleste synes nok at en grense på 3000 minutter, eller 50 timer, er tilstrekkelig, men en rekke kunder har reagert på den nye ringegrensen.

MTU selv sier imidlertid at reklamene skal endres, og skal ikke villede på denne måten. Årsaken til at nettsidene fortsatt sier at du kan ringe så mye du klarer, skal være en slurvefeil.

– Dette skal redigeres, og riktig informasjon skal fremkomme på nettsiden, sier Jo Lerheim, administrerende direktør i MTU.

Trøbbel i regnskapet

– De fleste kunder kommer ikke til å merke denne endringen, men det finnes også enkelte brukere som ringer fryktelig mye mer enn 3000 minutter. Med denne grensen fjerner vi slik overforbruk som gjør regnskapet dårligere, sier Lerheim.

Årsaken til perfeksjoneringen i regnskapet er at det har blitt dyrere for MTU å være operatør. Nye termineringspriser satt av Post- og teletilsynet går nemlig hardt ut mot selskapet.

– Denne grensen er satt for å ta brodden på usikkerheten i de nye endringene i termineringsavgiftene, sier Lerheim.

Et annet tiltak som er gjort, er at selskapet har stoppet utbyggingen av sitt eget mobilnett inntil videre. Termineringsprisene må fastsettes før selskapet vil fortsette å bygge ut mobilnettet.

Mye problemer med MTU

MTU har hatt en haug med oppstartsproblemer siden de åpnet sitt nye mobilnett i mars. Den første måneden ble et teknisk mareritt for den nye operatøren, og endte med at operatøren strøk regningen for alle kunder. Men problemene fortsatte minst to måneder.

I tillegg klager mange av kundene på feilaktige innkassovarsler i vårt diskusjonsforum. Disse problemene skal skyldes gale e-postadresser. MTU har nå begynt å sende SMS til kundene samtidig som de sender ut regningen, og har i tillegg rettet opp i mange e-postadresser.

Lerheim understreker at de feilaktige inkassovarslene blir rettet opp i fortløpende.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen