MP3-kampen tilspisses

Vi kunne for litt siden fortelle at Samsung lanserte sin romsligste mobiltelefon noensinne, i300, med 3 GB lagringsplass, stereo høyttalere og digital forsterker. En skreddersydd mobil for musikkelskeren, med andre ord.

Det var derfor ingen overraskelse at Samsung benyttet sjansen til å slå seg sammen med den amerikanske operatøren Sprint om en ny musikktjeneste.

Sprint Music Store er operatørens prikk over i-en i dagens lansering av deres nye EV-DO-nett. EV-DO er en 3G-teknologi som bygger på CDMA2000 standarden.

Med det nye nettet og den nye musikkbutikken kan kunder velge mellom og laste ned over 300 000 sanger direkte til mobiltelefonen. Det skal også være mulig å laste ned sanger til PC-en. For å være kunde i Sprints nye musikkbutikk, må du imidlertid ha en Samsung-telefon med støtte for musikkavspilling.

De 300 000 sangene skal i følge Forbes være av artister fra de fire plateselskapene EMI, Warner, Universal og Sony. Prisen per sang skal ligge på $2,50, eller 16 kroner. I tillegg må kundene betale for datatrafikken hver gang de laster ned en sang. Til sammenligning tar Apple 99 cents, eller 6,40 kroner per sang som lastes ned via sin tjeneste iTunes Music Store. Her er selve nedlastingen og overføringen til ROKR kostnadsfri.

Apple vil trolig bli Samsungs største konkurrent i kampen om musikkundene. Tidligere i sommer lanserte Apple og Motorola sin ROKR-telefon, som i følge selskapene selv skulle revolusjonere mobil musikk. Så hvordan kan Samsung og Sprint tillate seg å kreve mer enn dobbelt så mye betalt per sang?

Brukervennlighet fremfor pris
Antakelig håper de to selskapene at brukervennligheten i Sprint Music Store vil gjøre opp for den drøye prisen. Forskjellen mellom Sprints og Apples musikkbutikker ligger nemlig i nedlastingsmetoden. Mens eiere av ROKR tvinges til å først laste ned iTunes-musikken til PC-en for så å overføre den til telefonen, kan kunder av Sprint Music Store laste sangene direkte ned til sin Samsung-telefon over mobilnettet.

Det gjenstår å se om de amerikanske kundene er villige til å gå en liten omvei for å få billigere musikk, eller om de foretrekker den dyrere og mer lettvinte metoden. Kunder er imidlertid ikke kjent for å være nådige når det står på pris.

Med sitt samarbeid med Sprint har Samsung utvilsomt lagt seg ut med en av kjempene innen amerikansk musikkhandel, og vil nok møte hard konkurranse. Kritikere som mener noe om Sprint og Samsungs nye musikktjeneste, ser ut til å anse det hele som uviktig. Netttedet I4U stiller rett og slett spørsmålet "Hva så?" til nyheten om Samsungs musikksatsning, og mener det nye tilbudet til Sprints kunder er en dråpe i havet sammenliknet med Apples iPod-produkter og ROKR.

Samsung og Motorola er forøvrig ikke de eneste mobilprodusentene som har gjort forsøk på å vinne musikkundenes gunst. Nokia samarbeider for eksempel med med den amerikanske musikkdistributøren Loudeye om å tilby musikktjenester til operatører. Nylig inngikk også Ericsson et liknende samarbeid med Napster om å tilby iTunes-liknende musikktjenester. Om det blir Apple eller en av mobilprodusentene som går seirende ut av ringen, gjenstår å se.

(Kilder: I4U, Forbes, The Register)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen