Motta reklame – ring gratis

Målgruppen for abonnementet fra Blyk er ungdom mellom 16 og 24 år. Disse tilbys et mobilabonnement med gratis ringetid, i bytte med at de gjør mobilene sine tilgjengelig for reklame.

Foreløpig holder selskapet kortene tett mot brystet, og vil ikke si noe om hvor mye reklame du vil måtte utsette deg for om du vil ringe gratis, eller hva slags form denne reklamen vil ha. Selskapet hevder imidlertid at de vil være klare til å operere i Storbritannia fra midten av 2007, for deretter å spre seg til andre markeder.

Det er ikke første gang det lanseres planer om reklamefinansiert gratistelefoni. For noen år siden hadde vi noe liknende på fasttelefon i Norge, men tjenesten døde ganske raskt. I 1999 lanserte Spotcast Communications en liknende tjeneste i Hong Kong. Ett år senere var kundene så lei av den påtrengende reklamen at selskapet måtte legge inn årene.

Blyk er et selskap dannet av tidligere Nokia-direktør Pekka Ala-Pietila og Anntti Ohrling, styreformann i Contra Advertising. Bak selskapet står Sofinnova og flere andre investorer, skriver CIO. 

Hva slags form reklamen vil ha er ikke kjent. Fasttelefoniløsningen vi hadde i Norge innebar at du med jevne mellomrom ble avbrutt av en reklametekst som ble lest opp for deg. På mobiltelefonen har du mulighet til å motta reklame også som SMS og MMS.

¨Blyk sier foreløpig heller ikke noe om hvilke muligheter du har for å bruke tilleggstjenester som data, eller om tilbudet også gir gratis SMS, roaming osv.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen