Motta reklame, tjen penger

Nettstedet smart-sms.no begynte nylig å tilby en tjeneste over internett som betaler deg for å motta reklame i form av tekstmeldinger. Prosedyren er enkel. Man registrerer først telefonnummeret sitt, sammen med kjønn og fødselsnummer. Deretter lager man seg et passord, som man senere skal bruke til et kontrollpanel.

De fleste medlemmene er vervet av andre medlemmer. Hvis noen har prøvd å verve deg, står også telefonnummeret til ververen der. Etter man har gjort det sender man meldingen ”smart” til 1932 for å bekrefte at du er den faktiske eieren av nummeret du har registrert.

Hele konseptet går dermed ut på at man skal verve andre, i tillegg til å motta reklame. Jo flere man verver, jo mer penger får ververen for hver reklame-SMS som sendes ut.

Vervingen foregår ved at man sender en melding til kontaktene sine via MSN Messenger. Her forklarer ververen kort om konseptet og legger ved en link som inneholder sitt eget telefonnummer. Når den man har kontaktet ververen og registrert seg selv, mottar ververen så 0.25 øre mer per reklame-sms han mottar. Selv mottar man en krone per melding.

Smart-sms lokker videre med at man kan få himmelhøye priser for hver SMS man mottar. Dette fordi betalingstjenesten fungerer som et pyramidespill, og at pengene føres videre oppover i kjeden. Slik mener smart-sms man fort kan tjene godt over 250 kroner pr SMS man mottar. Siden det antydes at man vil få mellom to og fire meldinger hver dag er det klart at det fort er penger å hente.

I det siste er det imidlertid rettet mistenksomhet til hele prosjektet. Vi velger å stille oss en smule spørrende til hele opplegget, for smart-sms.no gir aldri spesifikk informasjon om hvordan systemet deres fungerer.

Blant annet vil ikke selskapet innrømme hvordan pengene skal utbetales, og ettersom enkelte kilder hevder at flere tusen mennesker allerede er vervet, kan det allerede være snakk om store summer. Selv skriver smart-sms på sine hjemmesider at ”Vi vil satse på en løsning der pengene blir utbetalt til bankkonto. Vi er akkurat nå i forhandling med flere banker om betalingsløsning.”

Hvilke banker det er snakk om skriver de ingenting om. De informerer heller aldri om hvilke annonsører de har avtaler med, eller hvilken type reklame folk vil motta.

En annen ting vi stiller oss litt spørrende til er hvorfor de retter seg mot mobilbrukere i alderen 13 til 16 år. De krever at man da må ha godkjennelse av foreldre/foresatte, men hvordan foreldre/foresatte skal gi godkjenningen er det ikke opplyst om. Imens kan de under 16 som har registrert seg verve mange nye medlemmer.

Både lotteritilsynet, og resten av forbrukerombudetundersøker nå om smart-sms.no begår lovbrudd i å ikke skjerme mindreårige fra reklametjenesten. Ombudene mener også at opplegget kan minne om et pyramidespill, som i utgangspunket ikke er lovlig.

Bjørn Erik Thon i Forbrukerombudet stiller seg derfor kritisk til tjenesten, og sier til Dagsavisen at ”Dersom folk samtykker til å motta slik reklame er det i utgangspunktet greit, men noe annet er det når det er snakk om barn. Generelt er jeg svært skeptisk til at 13-åringer bombarderes med reklame de får betalt for å motta. De har ikke samme kunnskap og mulighet til å vurdere slike tilbud som voksne har.”

Hva som skjer med smart-sms.no videre er vanskelig å si, men de har annonsert en prøveperiode hvor det skal sendes ut et par hundre SMS for å teste ut systemet. Prøveperioden skal avsluttes i månedsskiftet september/oktober, forbeholdt at de har fått 100 000 registrerte brukere.

Når prøveperioden er ferdig skal det pumpes ut med SMS til folket som har meldt seg på, og pengene skal flyte løst. Med mindre Forbrukerombudet finner tjenesten ulovlig og upassende, og gjør kort prosess med pengeeventyret.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen