Motorolas motomentum

(London/Mobilen.no): I dag trakk Motorola endelig sløret til side og avdekket det som skal være et av fremtidens tunge satsingsområder for den amerikanske mobilgiganten – film på mobilen. 

Gammelt nytt
Men for de av oss som trodde Motorolas sjef Ed Zanders prat om et multimediemonster skulle bety en ny mobiltelefon ble dagens seanse en skuffelse. Mediemonsteret Z8 har vi nemlig sett før, i likhet med de andre ”nye” mobilene så nær som én.

Det som er nytt er at Motorola har fått på plass det de kaller et økosystem rundt mediemobilen Z8. Det betyr at de har snakket med Universal og Sky om innhold, og kan tilby film og TV streamet fra Sky til Z8. Telefonen leveres med trådløse stereoheadsett (S9) og spillefilmen ”Bourne Identity” på minnekort.

Om dette vil være tilstrekkelig til å rette opp den litt for bratt nedadgående kurven til Motorola gjenstår å se. Motorola er ikke alene om å se på video som en viktig del av vår mobile fremtid, noe blant andre Nokia har gjort helt siden lanseringen av sin N-serie. 

Innhold
Med filmavtale på plass har Motorola også muligheten for å tilby innhold som kan gjøre film på mobilen enda mer attraktivt. Men det er liten grunn til å tro at film på mobil blir en suksess over natten. Forsøket på å gjøre den håndholdte spillmaskinen PSP til en filmspiller strander på dårlig utvalg i film, manglende mulighet for å vise filmen på en større skjerm og selvsagt også at du må ha en PSP for å se filmene.

Når selve spillmaskinen ikke har solgt som forventet vil det naturligvis bremse salget av PSP-filmer også.

Om Motorola klarer å komme seg rundt disse problemene gjenstår å se. Et skritt i riktig retning er valget av et filmformat som kan brukes på tvers av flere plattformer. Med riktig prising og god tilgjengelighet kan mobilfilm bli et supplement til andre måter å se film på.

Billigere minne gjør at prisen på en slik film bør kunne komme ned på et akseptabelt nivå.

Den eneste virkelige mobilnyheten i dag var lanseringen av neste generasjon Razr, enkelt og greit kalt Razr2. (Egen sak).

For Motorola er dagens lansering en viktig begivenhet. Etter åtte kvartaler med eventyrlig vekst var det bråstopp, og to kvartal med betydelige tap. Razr-effekten er i ferd med å avta. Men klarer Motorola å skape en Razr2-effekt?

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen