Motorola i støtet

Det anerkjente analytikerfirmaet Gartner la i dag frem markedstallene for siste kvartal for 2005, og oppsummerte året som helhet. Ikke overraskende kommer Motorola ut som den store jokeren, tett etterfulgt av Nokia. De to mobilprodusentene har hatt et eventyrlig år i 2005, og Motorola alene har hatt en økning på ett og et halvt prosentpoeng over hele året, mens Nokia økte til 35 prosentpoeng i siste kvartal.

Det to produsentene ender dermed på 32,5 prosent for Nokia, og 17,7 prosent for Motorola. Tallene gjelder for året som helhet.

Grunnen til Motorolas oppgang skyldes ikke overraskende RAZR-serien, som har gitt nytt liv til en mobilprodusent som tidligere har vært i fritt fall. Rett før jul lanserte Motorola en sin RAZR V3 i rosa, og denne alene skal visstnok stå for en stor del av selskapets vekst.

På tredjeplass finner vi Samsung, som tidligere så ut til å kunne nå andreplassen, men som i stedet har stabilisert seg på rundt 12,7 prosentpoeng. Selskapet har tidligere forespeilet seg en betydelig større vekst enn det, men klarte altså ikke å dra kunder over fra Motorola ifjor i samme skala som året før, da Samsung kapret andreplassen foran nesen på den amerikanske produsenten.

Dette skyldes, ifølge Gartner, at Samsung nå satser mer på markeder der de kan tjene penger, fremfor lavprismarkedet som innebærer store volum, men liten fortjeneste.

På fjerde og femte plass finner vi LG og Sony Ericsson, som i to år nå har knivet om samme plassering. Siste kvartal kunne LG stikke av med seieren, med en markedsandel på 7,2 prosent. Sony Ericsson ligger rett bak med 6,9 prosent, og marginene er såpass små at den svensk-japanske produsenten lett kan smette foran industrilokomotivet fra Korea allerede i vår.

Nederst på listen finner vi nyetablerte BenQ-Siemens, som ikke akkurat har noen grunn til å juble over tallene fra Gartner. Produsenten mer enn halverer markedsandelen sin fra 2004, og ender opp på 3,5 prosent i 2005. Problemer med leveranser og programvare, samt store økonomiske tap gjør det lett å forstå at kundene snur ryggen til den tyske fabrikanten.

Det er imidlertid lys i enden av tunnelen. I fjerde kvartal økte nemlig produsenten sin andel til 4,7 prosent, som er betraktelig bedre enn årsgjennomsnittet.

Alt i alt har de fem største mobilprodusentene økt sine markedsandeler året sett som helhet. Grunnen til det er både at mindre mobilprodusenter er på tapende grunn mot de fem store, og ikke minst at BenQ-Siemens har hatt store problemer det siste året og dermed lekket kunder til alle de andre produsentene.

I følge Gartner økte mobilsalget til svimlende 816,6 millioner terminaler i 2005, som er en økning på hele 21 prosent fra året før.

Tall for fjerde kvartal 2005, tall for 2004 i parantes:
Nokia: 35 prosent (30,7 prosent)
Motorola: 17,8 prosent (15,4 prosent)
Samsung: 12,7 prosent (12,6 prosent)
LG: 6,7 prosent (6,3 prosent)
Sony Ericsson: 6,3 prosent (6,2 prosent)
BenQ-Siemens: 3,5 prosent (7,2 prosent)

(Kilder: Mobil, ITavisen, Teleavisen, Gartner)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen