Moro fra Opplysningen

De fleste samtaler til Opplysningen 1881 starter med et "Velkommen til Opplysningen 1881".

Derfra er det umulig å si hvor samtalen går.

Folk lurer på de merkeligste ting og Teknofil.no presenterer her et utvalg av de beste av 1881s henvendelser.

Les også:
Moro fra kundeservice
.
Moro fra riksarkivet
.
Kong Harald har blitt araber
.

Levende GPS-er
Det hender ikke sjelden at kundekonsulentene opplever å være levende GPS-er. Det er ikke alltid like lett å føre mennesker frem til målet skal vi tro deres historier.

En som burde hatt egen gps var damen som ville vite hvor langt hun hadde igjen til en gate i Halden. 

Kundekonsulent: Hvor er du nå da?

Dame:
Jeg har kjørt E6 fra Oslo og står foran CC på Hamar.

Konsulent: Da har du nok kjørt i feil retning.

Dame: Må jeg sørover til Oslo igjen? Da må jeg nok ringe å avlyse møtet i Halden kl 1500.

Donald Duck løsning
En annen mann ringte også inn for å få litt levende GPS-hjelp i Oslo. Problemet var at 1881 sin kundekonsulent ikke var klar over at mannen kjørte trailer og at det dukket opp en undergang på den planlagte ruten. Bilen var for høy til å passere. Mannen forklarte at han måtte legge på. Men han var slett ikke tapt bak en vogn, eller trailer i dette tilfellet.

Kort tid ringte han opp igjen. Da hadde han i beste Donald Duck stil tappet luften ut av dekkene og kjørt gjennom undergangen, nå ville han gjerne ha hjelp med resten av ruten. Mannen kom frem til målet med slakke dekk, men godt fornøyd.

Fuktig tur på ukjent plass
En annen kar som ringte inn var derimot mer rådvill. Etter en fuktig aften ute lurte han på om kundekonsulenten kunne forklare hvor han befant seg utfra mobilnummeret.

- Jeg er på en hytte med skog på den ene siden og vann på den andre. Det ligger fem personer og sover her. Jeg kjenner ingen av dem. Men jeg har funnet en drosjeregning fra Fredrikstad Taxi som er på 800 kroner, kunne mannen opplyse.

Kundekonsulenten rådet mannen til å vekke en av sine svirebrødre for å finne sin eksakte posisjon, men ble enig med mannen om at han kanskje befant seg på Hvaler.

Klassiske spørsmål
Det er ikke alltid like lett å hjelpe kunder som vil ha nummer til kjente og ukjente skal vi tro disse kundehistoriene. En klassiker er forespørsler av typen:

- Jeg skal ha nummeret til Gunn, hun bor bak Domkirka i Trondheim ved en grusvei.

Eller:

- Jeg skal ha nummeret til ei som bor nord for Elverum. Hun bor i nærheten av et vann der hun ofte bader.

Nummer til banken
Aller vanskeligst er det å hjelpe personer som vil ha nummer til steder som blir umulig å kontakte. Et fantastisk eksempel er damen som gjerne skulle ha nummeret til Sparebanken en lørdags kveld.

Kundekonsulenten forsøkte med litt god service å opplyse om at banken nok var stengt, men at hun kunne få nummeret til kontofonen i tillegg.

Da klingte det godt fra den andre enden:

- Neida, neida, jeg skal bare ha minibanken.

Skremmende hengt mann
Mer skremmende for kundekonsulenten var samtalen hvor en kunde gjerne ville ha nummeret til en venn. Mens konsulenten leter utbryter plutselig kunden "Der heng han!" Konsulenten skvetter opp og tror det er vennen som er funnet.

Heldigvis viste det seg at det var en nøkkel som hang og slett ikke en mann.

Sleske kunde
At det er mange rare forespørsler som kommer inn er det ikke tvil om. Det skal både opplyses om omkretsen på kuer, nummer skal leses baklengs og det bes om oppskrift på blåbær. Da er det alltid godt med en stor dose humor.

Heldigvis var det en konsulent med humor på jobb da denne litt sleske mannen ringte inn sent en lørdagskveld. Han fikk nok et annet svar enn han regnet med:

Kunde: Hei, er du der lille rosin?

Kundekonsulent: Nei, det er gamle sviska!

Kunden begynte visstnok å le så hardt at han ikke maktet å skrive ned nummeret han fikk. Heldigvis kunne han få det på SMS.

Sinte kunder
Like morsomt er det derimot ikke med alle andre kunder. Noen kan være overraskende brå, slik som for eksempel denne mannen:

Mann: Jeg skal ha nummeret til NN.

Konsulent: Jeg finner dessverre ikke noen på det navnet. Kan det stå på et annet navn?

Mann: Vet ikke.

Konsulent: Er vedkommende gift eller samboer?

Mann: Det har du fa.. meg ikke noe med!

Se opp for bonden
Det var trolig heller ikke hyggelig å betjene denne damen:

Dame: Jeg skulle gjerne hatt nummeret til NN. Vent litt, hvordan leiter du? Sitter du på PC?

Konsulent:
Ja det gjør jeg.

Dame: Hva faen holder dere på med!?!?!! Jeg vil ikke vikles inn i det systemet! Jeg er bondedatter, du skal faen meg være forsiktig med hva du spiser av bondeprodukter fremover!

Kundekonsulenten holdt seg nok unna både kjøtt og meieriprodukter noen uker etter den samtalen.

Misforståelse
At det ikke er alle henvendelser som er enkle å besvare er det ikke tvil om. Men det er heller ikke alltid kunden som gjør feil hos 1881. De har også noen gode historier om sine egne misforståelser.

For eksempel var det en kvinne som ringte fra mobil med dårlig dekning. Hun skulle til fiskemottaket i Risør og ble forsøkt satt over til asylmottaket.

Heldigvis ble feilen rettet opp i og kunden fikk det nummeret hun var ute etter.

Helt andre boller
Helt til slutt har vi en herlig misforståelse som nok var hakket verre. Denne eldre damen syntes slett ikke feilen var særlig morsom:

Dame: Kan jeg få konditoriet i Aksdal?

Konsulent (fordomsfritt som alltid): Et øyeblikk, det var Kondomeriet i Aksdal?

Dame (nølende): Ja...

Konsulent (etter febrilsk leting): Jeg finner det ikke. Har de virkelig Kondomeriet i Aksdal? Det er jo bare en liten plass så vidt jeg vet.

Dame (fornærmet og med iskald stemme): Det var konditoriet jeg sa.

Heldigvis fikk hun da konditoriet. Konsulenten tenkte nok her på andre boller enn det kunden gjorde.

Akkurat det unnlot hun heldigvis å nevne ovenfor kunden selv.

 

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen