Har lansert fremtidens spillmotor

Microsoft har sluppet DirectX 12.

Microsoft har nå trukket DirectX 12 opp av flosshatten, og det hele skjedde i San Francisco i forbindelse med Game Developers Conference i går kveld. DirectX 12 er en API, eller et bindeledd mellom maskinvaren og de ulike spillene som benytter seg av den. Ved å programmere mot en kjent API får utviklerne en enklere jobb, selv om det går på bekostning av ytelsen, og du får et langt penere spill.

Det at Microsoft går et helt versjonsnummer opp indikerer at det her har skjedd en del på innsiden, og en av fanesakene til versjon 12 er bedre ytelse.

Det skal blant annet bli vesentlig enklere å fordele lasten over flere prosessorkjerner, noe som tradisjonelt har vært en liten nøtt.

Microsoft hevder blant annet at testprogrammet 3DMark vil kunne få opptil 50 prosent bedre prosessorytelse. Videre skal det være en bedre støtte for flere skjermkort, og Microsoft antydet under gårsdagens pressekonferanse at det ville være mulig å kombinere grafikkytelsen til både skjermkort og prosessorer med innebygget grafikkrets.

AMDs Mantle

Med DirectX 12 skal Microsoft ha gjort API-en sin litt likere AMDs Mantle, og lar programmererne jobbe nærmere maskinvaren. Dette gir en mer effektiv programmering, da oppgavene kan gjøres direkte på skjermkortet.

AMD har fått mye oppmerksomhet for sin DirectX-utfordrer Mantle. Denne ble offentliggjort i fjor høst, men det var først i slutten av januar i år, etter flere forsinkelser, at det første Mantle-spillet var klart.

Battlefield 4 fikk åpne ballet, og etter en oppdatering fra EA og Dice var alt klart. Mantle gjorde at spillet fikk en del bedre ytelse, spesielt i tilfeller der du hadde et skjermkort som var vesentlig kraftigere enn prosessoren. Ved motsatte tilfeller var ytelsesforbedringen marginal.

Få med deg hele får ytelsesguide:
Så mye ekstra ytelse får du i Battlefield 4 med Mantle » (Ekstra)

Bred plattformstøtte

Den andre fanesaken går på plattformstøtten. Microsoft lover at API-en skal kunne kjøres på en rekke forskjellige plattformer, alt fra Windows Phone, via Xbox, til tunge spillmaskiner.

Når det gjelder støtte i maskinvare er det litt varierende hva som er mulig. Nvidias GeForce GTX 400-serie og nyere skal komme til å støtte DirectX 12. Intel sørger på sin side for at Haswell og nyere får støtte. Fra AMD vil alle skjermkortene som er basert på CGN støtte DirectX 12, det vil si fra og med Radeon HD 6000-serien – med enkelte unntak.

Dersom du ikke har et skjermkort som støttes er det ingen grunn til å løpe til den lokale databutikken. Microsoft regner med at de første DirextX-spillene først vil komme på markedet mot julen 2015. 

Utviklerne vil naturlig nok få tilgang mye tidligere, og Microsoft regner med å slippe en SDK i løpet av året. Flere aktører har allerede fått tilgang, og det ble under pressekonferansen vist frem spill som benyttet en tidlig utgave av DirectX 12.

Vil du ha et nytt skjermkort med en gang? Sjekk hva som er mest populært i prisguiden »

(Kilder: IGN og Polygon)

Kommentarer (40)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen