Model 3-bilene som utleveres nå vil få førerassistansen påskrudd i løpet av neste uke. Årsaken er at Autopilot ikke er godkjent i Nederland ennå.
Model 3-bilene som utleveres nå vil få førerassistansen påskrudd i løpet av neste uke. Årsaken er at Autopilot ikke er godkjent i Nederland ennå. (Foto: Frederic J. Brown/AFP/NTB scanpix)

Model 3 leveres med Autopilot skrudd av i Europa

Oppdatert: Autopilot er nå godkjent og forventes skrudd på snarlig.

Tesla Model 3-leveransene er så smått i gang i Europa, etter at de første båtene med biler ankom Belgia nå på tirsdag. Men selv om bilkundene endelig har mottatt bilene, må en del av dem være tålmodige enda en liten stund før leveransen er «komplett».

Oppdatert: Model 3-kjøpere trengte ikke være tålmodige så veldig lenge. Electrek melder at Autopilot nå er godkjent, og at oppdateringen vil begynne snart. Det kan ha dreid seg om å få biler ut til kundene så Tesla var klare for å ta i mot neste forsyning.

Model 3-biler bestilt med førerassistansen Autopilot i Europa har nemlig funksjonen deaktivert ved levering. Årsaken er ifølge Los Angeles Times at funksjonen ikke er godkjent av nederlandske bilmyndigheter ennå. Og inntil den siste reguleringsmyndigheten i EU har godkjentstemplet løsningen, er den ikke tillatt innenfor unionen.

Skrur på Autopilot neste uke

Utstyret som skal til er imidlertid inkludert i bilene, og det er ikke forventet at ventetiden blir lang.

– Vi planlegger å skru på Autopilot i Europa fra neste uke, forklarte en talsperson til LA Times.

Selve bilen er godkjent for bruk i EU, men produsenten må altså vente med å skru på Autopilot. Løsningen er den som hjelper bilen å holde seg i kjørefeltet eller til å foreta automatiske feltskifter på motorveien, uten at føreren trenger å røre rattet. 

Selges fortsatt som tilbehør

Om planene for å skru på funksjonen neste uke betyr at de nederlandske myndighetene er ferdige med å vurdere og godkjenne funksjonen er usikkert. Det er også uvisst hvorfor funksjonen fortsatt ikke er godkjent.

Funksjonen koster 41 800 kroner å aktivere her i Norge, og er stadig vekk i salg for Model 3-biler som skal til Europa.

Her til lands er det ikke sikkert vi vil merke så mye til forsinkelsen. Det er belgiske og nederlanske kunder som får bilene sine utlevert aller først.

I Norge i løpet av februar

I Norge har reservasjonsholdere fått muligheten til å prøvekjøre Model 3, men ingen har fått en mer konkret hentedato enn «i løpet av februar». Bilene vil først måtte transporteres til Norge via skip, før de fraktes til utleveringssteder og klargjøres for salg. 

Når de dukker opp her forventer både Norsk elbilforening og elbilmagasinet Electrek at bilene vil sørge for mer enn 50 prosent elbilsalg her på berget.

Christina Bu, generalsekretær i elbilforeningen, tror elbiler vil stå for mer en 50 prosent av nybilsalget i år.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, mener utviklingen er svært spennende.

–  Hvis totalmarkedet ender opp omtrent likt som i 2018 (147 929 førstegangs-registreringer), er det ingen tvil om at 50 prosent helelektrisk er fullt mulig. Dersom det skulle bli 10 000 Tesla Model 3, er det sju prosent av totalen. Det vil i så fall tilsvare de 8,3 prosentene (12 303 eksemplarer) Nissan klarte med Leaf i fjor, en modell som vil stå sterkt også i år – med lansering av utgave med større batteripakke. Oppsummert: 2019 blir et svært spennende elbilår!, skriver Bu i en e-post til Tek.no. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen