Mobilvekst i 2006

Mobilmarkedet har vært gjennom en enorm vekst i årene som har passert. Lite tyder på at veksten vil ta noen helomvending med det aller første, selv om analytikernes variable spådommer kanskje like godt kunne blitt utført av politikere.

Verdens største mobilprodusent, Nokia, er blant de optimistiske. Tidligere har produsenten spådd 10 prosent salgsøkning fra 2005 til 2006. Nå øker de spådommen ytteligere 5 prosent. Dette betyr at det ifølge Nokias krystallkule vil bli solgt 915 millioner mobiltelefoner i år, mot 795 millioner i fjor.

Det asiatiske og afrikanske markedet er hovedgrunnlaget for høy optimisme i spådommen. I Asia er teknologien viktig, og forbrukerne velger å holde seg oppdaterte. Avhengighet og sosial nødvendighet er bare noen få av beskrivelsene man hører om mobilbruk i Japan og Kina.

I Afrika er det mangelen på velutbygde fastlinjer som er hovedgrunnlaget for store forventninger for mobilveksten. Her har veksten i mange år vært enormt mye større enn i resten av verden, og nytteverdien er tilstede i større grad enn de fleste andre steder.

Her hjemme har markedet gjort både åtteåringer og bestemødre til eiere av mobiltelefoner de siste årene. Nå ser det ut som mobiltelefoner i lavprisklassen får enda lavere priser, slik at mobiltelefonen kan dekke et enda større spekter av brukere. Det skjer også mye spennende i bransjen når det gjelder teknologi og design, så mye tyder på mobilvekst også her til lands.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen