Mobilunderholdning tar av

Juniper Research er et markedsanalysefirma som spesialiserer seg på telekommunikasjons-segmentet.

De har nå kommet med en fersk rapport som viser til at markedet for mobil underholdning kan bli over tre ganger så stort på bare fem år, skriver mobiletechnews.com.

Les mer:
- Dette kommer i 2008
- Mobil fildeling blir stort i 2008

 - Slik blir den nye Windows Mobile

Markedsandelen for musikk, spill og mobil-TV ligger på over 20 milliarder dollar i 2007 og ventes til å øke til hele 64 milliarder innen 2012.

Det er særlig musikk som selskapet venter vil bli populært, og tar dermed størstedelen av kaka.
Mobilspill kommer til å fortsette å øke, fra fem milliarder dollar til 16 milliarder på fem år, og vil ligge på en andreplass, etter musikk. Andre sektorer inkluderer brukergenerert innhold, gambling, "voksenunderholdning" og nyheter.

I Norge er det mobilspill som er viktigst med langt over 700.000 nedlastninger på årsbasis. At mobil-TV kan bli innbringende tror både Telenor og Netcom. Nokia vil også håve inn penger fra mobile innholdstjenester via sin Ovi-portal, så vi skjønner raskt at mobile innholdstjenester er en sterkt økende trend.

Juniper Research hevder at inntekter fra telefoni vil synke, mens meldingstjenester vil holde seg stabilt. Med stadig flere 3G-mobiler i hendene på forbrukere, kommer mer sofistikerte underholdningstjenester til å håve inn. Analysefirmaet mener dessuten at det er mangelen på kapable mobiler som har gjort at avanserte innholdstjenester ikke har "tatt av" før nå.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen