Mobilpress blant barn

Foreldre kjøper ofte mobiltelefon til barna som en slags sikkerhet, da kan man enklere få tak i hverandre og gi beskjed hvis det skulle være noe. De fleste barna ser derimot på mobilen som et statussymbol.

Populær målgruppe
Forskere ved The Australian Institute har funnet ut at mobilprodusentene i økende grad har barna som målgruppe. Det voksne markedet er svært mettet, så de satser nå spesielt mot barn i alderen 6 til 13 år.

Produsentene spekulerer ifølge australske The Age i at barna har et livslangt forbruk foran seg, og de ønsker å prøve å gjøre dem lojale til merket sitt så tidlig som mulig.

I Norge viser tall fra Forbrukerombudet at seks prosent av landets fem- og seksåringer har egen mobiltelefon. For 12- og 13-åringene er tallet 93 prosent.

Kjøpepress
Hele 61 prosent av barna i den australske undersøkelsen synes det er viktig å ha den nyeste teknologien og funksjonene. Mer enn halvparten av barna er opptatt av hvilket merke telefonen har, og 62 prosent synes mobilens utseende er viktig.

Ifølge forskerne kan presset være skadelig for barna.

- Dette er bare enda et eksempel på at barna blir stadig tidligere utsatt for kjøpepress på dyr teknologi. Ikke bare er dette skadelig for barnas utvikling, når det gjelder mobiltelefon kan dette også bli en økonomisk belastning for barna, sier forsker Christian Downey til The Age.

Økonomisk problem
Selv om mange foreldre betaler barnas telefonregning, må en tredjedel betale bruken selv.

Forskerne mener det er mye som tyder på at stadig flere barn havner i økonomiske problemer på grunn av mobilbruken sin.

En femtedel av barna i undersøkelsen sier at de bruker for mye penger på mobiltelefonen sin.

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen