GUIDE: "Mobilpraten" Ta "mobilpraten" med barna dine

Guide "Mobilpraten"

(Bilde: iStockPhoto)

Ta "mobilpraten" med barna dine

Her er noen regler som bør gjelde når barn bruker mobilen.

Smurfebær! Snapchat! SMS-mobbing!

Hvorvidt du skjelver i buksene av disse ordene kommer muligens an på om du har full eller null kontroll på hvordan barna dine bruker mobilen. Mange foreldre – kanskje de aller fleste – vet godt hvor mye barna bruker sin mobiltelefon, og hva de bruker den til. Heldigvis. Likevel har det også blitt mange hensyn å ta for deg som forelder de siste par årene når det gjelder mobilbruk.

Både Barnevakten.no og Telenor.no anbefaler å ta "mobilpraten" med barna. Hva denne praten bør inneholde kan imidlertid variere ut fra barnets alder, modenhet, vennekrets og omgivelser. I denne guiden vil vi komme med noen tips til foreldre, basert på gjeldende råd og vår kjennskap til hvordan barn bruker mobiltelefonen i 2013.

Hopp til: Velg abonnement/kontantkortSosiale medier og SMS-mobbingKamerabruk og kommunikasjon

Andre tider nå

Tidligere ble det anbefalt at barn ikke burde få sin egen mobil før de var minst 10 år. Denne grensen er langt på vei utvisket nå, for det finnes alltids et unntak eller et godt argument som kan trekkes frem; For eksempel at alle de andre andreklassingene allerede har mobil, eller at skilsmissebarn bør ha muligheten til å kontakte begge foreldre sine til enhver tid. Eller at barna må ha mobil på skoleveien i tilfelle noe skulle skje.

Foto: iStockPhoto

Før var det nesten utelukkende snakk om å begrense utgiftene for barnas abonnement eller kontantkort. Nå er det både surfing, apper, "in-app purchases", mobilbetaling, sosiale medier, mobiltilbehør og deksler, samt "fanboys" og mye annet å ta hensyn til.

Har sønnen din "feil" mobiltelefon på ungdomsskolen i dag står han etter sigende i fare for å bli mobbet av medelever. Datteren din kan bli parkert på sidelinjen hvis hun ikke spiller det samme mobilspillet som veninnene sine. Selv om det garantert er lokale forskjeller og ulik praksis fra skole til skole, og fra vennegjeng til vennegjeng, er det utvilsomt mer å tenke over ved å gi barn tilgang til en mobiltelefon i 2013, sammenlignet med for bare et par år siden.

Velg riktig abonnement eller kontantkort

Foreldre betaler vanligvis for sine barns mobilbruk helt til de begynner å tjene sine egne penger, eller kanskje enda lenger. Det viktigste er naturligvis å velge et abonnement som passer godt overens med forbruket. Ofte velger foreldrene kontantkort eller et "ungdomsabonnement" á la NetCom YoungTalk eller Telenor Kontroll til sine barn, i den tro at det vil bli billigere ved at abonnementet sperres etter en satt grense. Men er dette egentlig den beste løsningen?

De ovennevnte ungdomsabonnementene er rett og slett svindyre. Her betaler du en høy oppstartspris, en høy minuttpris, en høy datapris og en høy pris per SMS. Den store fordelen er imidlertid at abonnementene stoppes på 200 kroner per måned. Og deretter må du eventuelt fylle på mer kreditt. Sånn sett er det egentlig like greit med et kontantkort, eller et "forhåndsbetalt abonnement" fra en av lavprisaktørene, som kan bestilles og fylles på via nettsiden. Med "ungdomsabonnementene" til Telenor og NetCom kan du riktig nok kjøpe subsidierte ungdomsmobiler, men med tanke på hvor mye dyrere disse er i bruk vil det ikke lønne seg i kroner og øre.

Til samme månedspris som ungdomsabonnementene får du nok ringeminutter, SMS, MMS og datatrafikk til å dekke et høyt mobilforbruk hos flere av lavprisaktørene. 600 ringeminutter, 600 SMS, 600 MMS og 1 GB data bør dekke mobilbehovet til nesten enhver ungdom. Går dere for denne løsningen er det imidlertid ekstremt viktig å ta "mobilpraten" først:

  • Som hovedregel bør unge mobilbrukere kun bruke Internett på mobilen når de er tilkoblet et trådløst nett. Så lenge de unngår å streame musikk og video via mobilnettet vil imidlertid de tusen inkluderte megabytene i 199-kronersabonnementene holde i massevis.
  • Avtal at dersom ungdommen bruker mer enn det abonnementet inkluderer, må hun selv betale for merkostnadene enten fra lommepenger eller egen lønn. Dette kan i noen familier også være en fin anledning for ungdommen til å vise seg ansvarlig, og ikke minst lære at det koster å bruke mobilen.
  • Det er først og fremst datatrafikk som kan utgjøre veldig store kostnader i disse dager, og særlig i utlandet. Derfor kan det være lurt å sjekke med operatøren om det er mulig å sperre for datatrafikk etter en viss grense eller et beløp, eller i alle fall at du mottar et varsel. Flere operatører tilbyr slike løsninger.
  • Velg kontantkort eller et "forhåndsbetalt abonnement" til barn som ikke er tenåringer, eller som ikke er modne nok til å ta litt økonomisk ansvar selv. Sperr for datatrafikk, slik at det kun går an å surfe via trådløst nett.
  • Sperr abonnementet for innholdstjenester. Dette innebærer at barnet ikke kan stemme på Idol og andre TV-show, men det forhindrer også at han kan få tilsendt ringetoner til 20 kroner stykket daglig, eller at han tømmer brusautomaten med SMS-betaling.
  • For å stoppe en løpende innholdstjeneste skal det holde å sende STOPP til nummeret du får meldingene fra.
    For å stoppe en løpende innholdstjeneste skal det holde å sende STOPP til nummeret du får meldingene fra.
  • Registrer barn under 13-14 år som "mindreårige brukere" av mobilabonnementet hos operatøren. Ettersom barn ikke kan sette seg i gjeld, kan dette være med på å sikre deg som forelder for uforutsette abonnementsutgifter. Med denne opplysningen sperres imidlertid enkelte funksjoner, som datatrafikk og innholdstjenester, og det er kanskje ikke like populært hos 16-åringen din.
  • Be operatøren om å reservere mobilnummeret mot nummeropplysning, slik at det ikke dukker opp i telefonkatalogen. Alternativt kan du registrere nummeret mot telefonsalg og reklame på to minutter i Brønnøysundregisteret.
  • Snakk med barnet om hvem det er greit å gi bort mobilnummeret til.

Finn det billigste abonnementet for ditt barn med Ringepriser

Hopp til: Velg abonnement/kontantkortSosiale medier og SMS-mobbingKamerabruk og kommunikasjon

Sosiale medier og SMS-mobbing

Veldig mange ungdommer er aktive i sosiale medier, enten det er Facebook, Twitter eller noen av de mindre kjente. Den mye omtalte appen Snapchat, hvor du sender bilder som bare er synlige noen få sekunder før de slettes, er et annet eksempel på en tjeneste som er populær blant ungdom. I tillegg kommer den etter hvert gammeldagse SMS-en.

Her er det mange ting å holde styr på for foreldre, og hvilke råd som bør gjelde avhenger både av barnets alder og modenhet. Uansett er det lurt å snakke om disse tingene:

Foto: iStockPhoto
  • Mobbing skal ikke forekomme, enten det skjer via sosiale medier, SMS eller på andre måter. Tjenester som Bipper gir foreldre anledning til å lese barnas SMS-er, og så lenge det er snakk om små barneskolebarn vil kanskje noen foreldre synes det er helt greit. Eventuelt går det an å sjekke innboksen fysisk med jevne mellomrom, for å være sikker på at barnet ikke mobber eller blir mobbet. Trå varsomt hvis du benytter slike metoder.
  • Dersom ditt barn mottar mobbemeldinger på SMS anbefaler Telenor å lagre meldingene og vise dem til mobberens foresatte. Dette kan bidra til å løse problemer, ifølge operatøren.
  • Tenåringer og ungdommer vil nok derimot oppleve mobilovervåkning fra foreldre som et grovt brudd på retten til privatliv. Her tror vi det fungerer bedre å skape tillitt ved å snakke om rett bruk av sosiale medier og SMS på mobilen, på lik linje med bruk av Internett på PC-en.

Bruk av apper

Vi nevnte Snapchat, ettersom denne tjenesten har fått rykte på seg for å være en kanal hvor du kan dele dristige bilder med vilt fremmede. I realiteten må du faktisk legge til dine egne kontakter, og velge selv hvem du sender hva til. Grunnen til at denne tjenesten egentlig har blitt så populær er etter sigende at du slipper unna de polerte glansbildene som pryder Facebook, og kan heller dele "ekte" bilder med vennene dine som ikke lagres for evigheten.

Når det er sagt hører det med til mobilpraten å snakke om apper. Apples operativsystem iOS er som kjent et lukket system, hvor Apple godkjenner alle apper som slipper gjennom til App Store. Betyr det at ditt barn kan bruke en iPhone uten at du trenger å bekymre deg? Svaret er nei, nei og atter nei. Noe innhold er kanskje bedre egnet for voksne, men det er ikke der problemet ligger hos Apple. Hvis du lar guttungen arve din forrige iPhone er det betalingstjenester, eller såkalte "in-app purchases" som er hovedproblemet. Hørt om Smurfebær? Dette er som penger å regne i barnespillet "Smurf's Village", men små barn kobler ikke at når de kjøper disse smurfebærene i spillet, så belastes Mammas bankkort. Her er det mange, mange foreldre som har brent seg. Og Smurf's Village er bare ett av mange, mange spill som tjener pengene sine på denne måten.

"Jippi! Jeg vant flere smurfebær! Igjen!!".
"Jippi! Jeg vant flere smurfebær! Igjen!!".Foto: iStockPhoto
  • Skal barnet ditt bruke en iPhone (eller iPad, iPod Touch), gå inn på innstillinger -> restriksjoner, og aktiver nødvenige begrensninger, som at du må kreve passord for hvert kjøp. Og sørg for at datteren din ikke lærer passordet!

I Google Play, applikasjonsbutikken for Android-brukere, må du taste Google-passordet hver gang du kjøper en app. Gratis-apper kan imidlertid barnet lastet ned fritt. I Google Play er innholdet mye løsere regulert enn i Apple App Store, noe som kan bety at barnet ganske lett kan få tilgang til apper som er forbeholdt voksne. De samme utfordringene får du hvis barnet arver en Windows Phone-mobil, eller selv en eldre mobil med Symbian som operativsystem.

  • Se gjerne over hvilke apper sønnen din har kjøpt eller lastet ned en gang i blant, og få ham til å forklare hva de ulike appene gjør. Enkelte spill er for eksempel svært voldelige og egner seg knapt for voksne. Dette kan imidlertid være en fin anledning til snakke to korte minutter om mobilbruk en gang i måneden, slik at dette ikke går i glemmeboka.

Hopp til: Velg abonnement/kontantkortSosiale medier og SMS-mobbingKamerabruk og kommunikasjon

Mobilkamera på godt og vondt

Dagens mobilkameraer er såpass gode at de omtrent kan sammenlignes med et kompaktkamera fra noen år tilbake. Mange ser det som en stor fordel å ha et brukbart kamera så lett tilgjengelig – i lommen – til enhver tid. Barn får også dette mektige verktøyet når de begynner å bruke en mobiltelefon, uten å kanskje helt vite hvordan det bør brukes.

Å ta bilder kan være en herlig kilde til inspirasjon. For mange barn kan fotografi være en kraftfull måte å uttrykke seg på, og den første gnisten av dette får "Generasjon Z" med mobilkameraet sitt. Mobilbilder kan dessverre også brukes til mobbing eller utpressing, eller uautorisert publisering på nettet.

  • Fortell ungdommen din at mobilkameraet ikke nødvendigvis bare er et fancy leketøy; Alle bilder som publiseres på Facebook må være godkjent av personen du har tatt bilde av. Det samme gjelder om du viser frem mobilbildene dine til halve fotballaget eller på klassetur.
  • Understrek hvor viktig det er å ikke ta nakenbilder eller andre bilder med mobilkameraet som kan virke støtende, eller som setter deg i en sårbar situasjon. Alt som havner på Internett kan lagres av noen, og dessuten kan publikum fort blir noen andre enn sommerflørten din fra leirskolen.

Hopp til: Velg abonnement/kontantkortSosiale medier og SMS-mobbingKamerabruk og kommunikasjon

Kommunikasjon er nøkkelen

Tidlig krøkes?
Tidlig krøkes?Foto: iStockPhoto

Mobiltelefonen kan være et uhyre mektig kommunikasjonsverktøy, men også i stadig økende grad vår foretrukne underholdningsdings. En smartmobil, i motsetning til en 8-9 år gammel mobil, er kanskje først og fremst enkel tilgang til Internett, et ganske greit kamera og et stor utvalg med apper. Det er klart at ungdom og barn også vil leke med mobiltelefonen, når selv voksne knapt klarer å legge den fra seg verken ved middagsbordet eller foran TV-en.

Bruk Hue-kampanjen har et veldig fint punkt i sin oversikt om trygg mobilbruk:

"Lær av barna. Ikke vær redd for at barna kan mer enn deg, men bruk heller barnets kompetanse til å lære noe selv."

Bruker du denne veiledningen når du skal ta mobilpraten med dine barn, kan du neppe trå helt feil. Med en dose ydmykhet og et snev av respekt for ungdommens egne tanker rundt det å bruke mobilen, kan det fort være dere kommer frem til en løsning som fungerer for begge parter. Og hvem vet? Kanskje blir du blant de første i foreldregenerasjonen til å få vite om den neste store landeplagen i mobilspillverdenen, etter at datteren din har vist deg det på mobilen sin.

Les også: – Dette barneabonnementet passer ikke for barn

(Kilder: Barnevakten.no, Bruk Hue-kampanjen, Telenor, Brønnøysundregisteret)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen