GUIDE: "Mobilpraten" Ta "mobilpraten" med barna dine

Guide "Mobilpraten"

(Bilde: iStockPhoto)

Ta "mobilpraten" med barna dine

Her er noen regler som bør gjelde når barn bruker mobilen.

Velg riktig abonnement eller kontantkort

Foreldre betaler vanligvis for sine barns mobilbruk helt til de begynner å tjene sine egne penger, eller kanskje enda lenger. Det viktigste er naturligvis å velge et abonnement som passer godt overens med forbruket. Ofte velger foreldrene kontantkort eller et "ungdomsabonnement" á la NetCom YoungTalk eller Telenor Kontroll til sine barn, i den tro at det vil bli billigere ved at abonnementet sperres etter en satt grense. Men er dette egentlig den beste løsningen?

De ovennevnte ungdomsabonnementene er rett og slett svindyre. Her betaler du en høy oppstartspris, en høy minuttpris, en høy datapris og en høy pris per SMS. Den store fordelen er imidlertid at abonnementene stoppes på 200 kroner per måned. Og deretter må du eventuelt fylle på mer kreditt. Sånn sett er det egentlig like greit med et kontantkort, eller et "forhåndsbetalt abonnement" fra en av lavprisaktørene, som kan bestilles og fylles på via nettsiden. Med "ungdomsabonnementene" til Telenor og NetCom kan du riktig nok kjøpe subsidierte ungdomsmobiler, men med tanke på hvor mye dyrere disse er i bruk vil det ikke lønne seg i kroner og øre.

Til samme månedspris som ungdomsabonnementene får du nok ringeminutter, SMS, MMS og datatrafikk til å dekke et høyt mobilforbruk hos flere av lavprisaktørene. 600 ringeminutter, 600 SMS, 600 MMS og 1 GB data bør dekke mobilbehovet til nesten enhver ungdom. Går dere for denne løsningen er det imidlertid ekstremt viktig å ta "mobilpraten" først:

  • Som hovedregel bør unge mobilbrukere kun bruke Internett på mobilen når de er tilkoblet et trådløst nett. Så lenge de unngår å streame musikk og video via mobilnettet vil imidlertid de tusen inkluderte megabytene i 199-kronersabonnementene holde i massevis.
  • Avtal at dersom ungdommen bruker mer enn det abonnementet inkluderer, må hun selv betale for merkostnadene enten fra lommepenger eller egen lønn. Dette kan i noen familier også være en fin anledning for ungdommen til å vise seg ansvarlig, og ikke minst lære at det koster å bruke mobilen.
  • Det er først og fremst datatrafikk som kan utgjøre veldig store kostnader i disse dager, og særlig i utlandet. Derfor kan det være lurt å sjekke med operatøren om det er mulig å sperre for datatrafikk etter en viss grense eller et beløp, eller i alle fall at du mottar et varsel. Flere operatører tilbyr slike løsninger.
  • Velg kontantkort eller et "forhåndsbetalt abonnement" til barn som ikke er tenåringer, eller som ikke er modne nok til å ta litt økonomisk ansvar selv. Sperr for datatrafikk, slik at det kun går an å surfe via trådløst nett.
  • Sperr abonnementet for innholdstjenester. Dette innebærer at barnet ikke kan stemme på Idol og andre TV-show, men det forhindrer også at han kan få tilsendt ringetoner til 20 kroner stykket daglig, eller at han tømmer brusautomaten med SMS-betaling.
  • For å stoppe en løpende innholdstjeneste skal det holde å sende STOPP til nummeret du får meldingene fra.
    For å stoppe en løpende innholdstjeneste skal det holde å sende STOPP til nummeret du får meldingene fra.
  • Registrer barn under 13-14 år som "mindreårige brukere" av mobilabonnementet hos operatøren. Ettersom barn ikke kan sette seg i gjeld, kan dette være med på å sikre deg som forelder for uforutsette abonnementsutgifter. Med denne opplysningen sperres imidlertid enkelte funksjoner, som datatrafikk og innholdstjenester, og det er kanskje ikke like populært hos 16-åringen din.
  • Be operatøren om å reservere mobilnummeret mot nummeropplysning, slik at det ikke dukker opp i telefonkatalogen. Alternativt kan du registrere nummeret mot telefonsalg og reklame på to minutter i Brønnøysundregisteret.
  • Snakk med barnet om hvem det er greit å gi bort mobilnummeret til.

Finn det billigste abonnementet for ditt barn med Ringepriser

Hopp til: Velg abonnement/kontantkortSosiale medier og SMS-mobbingKamerabruk og kommunikasjon

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen