Mobilopptur for Huawei, mens Apple og Samsung bremser
(Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Mobilopptur for Huawei, mens Apple og Samsung bremser

Mobilsalget går trått for Samsung og Apple. Statistikken for første kvartal viser nemlig tosifrede tilbakeganger i leverte telefoner for begge de to gigantene. Men i den samme statistikken fosser kinesiske Huawei fremover og gjør opp for både Apples og Samsungs tapte mobilvolum.

Markedsovervåkerne i Counterpoint har notert seg 10 prosents tilbakegang for Samsung i første kvartal av 2019 mot samme kvartal i fjor. Det er en nedgang på 6,2 millioner enheter, eller fra 78,2 millioner til 72 millioner telefoner. I IDCs statistikk er nedgangen noe lavere, med 8 prosent.

Apple på sin side nær stupte, med en nedgang på hele 20 prosent, eller fra 52,2 millioner til 42 millioner telefoner.

Den totale nedgangen på markedets to viktigste mobilprodusenter er altså på 16,2 millioner telefoner.

Slik ser årets første kvartal ut, ifølge Counterpoint. Kun tre av stolpene er grønne. Kanskje finnes det grønne stolper også i den store andre-kategorien, men totalt sett minker det for de minste leverandørene også. Foto: Counterpoint

Huawei øker tilsvarende

Fasiten for de nye Galaxy S10-modellene er ikke inne ennå. Men Galaxy S9 ble ikke noen suksess for koreanerne i Samsung. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Huawei står i skarp kontrast til både Apple og Samsung. Både IDC og Counterpoint viser at Huawei hadde en økning på 50 prosent. I antall telefoner skal det være fra 39,3 millioner til 59,1 millioner enheter. Eller 19,8 millioner telefoner - mer enn hele Apple og Samsungs tilbakegang til sammen.

Og det er de store kineserne som bærer mobilmarkedet for tiden, om vi skal tro disse tallene. Både Oppo og Vivo gikk kraftig fremover i statistikken. Oppo økte med 10 prosent og 2,3 millioner enheter, mens Vivo økte med 27 prosent og 5,1 millioner enheter.

Ved siden av Huawei er det bare disse av de største enkeltmerkene som har gått frem i årets første kvartal.

Både Samsung og Huawei har nye toppmodeller nå på vårparten. For Samsungs del er det Galaxy S10-telefonene og den litt rimeligere S10e som skal berge salget, mens kinesernes håp er P30 og P30 Pro.

Huawei har levert stadig sterkere telefoner hele veien siden Mate 9 Pro, og fjorårets Mate 20 Pro var andre gang på et halvår produsenten leverte en virkelig bejublet toppmodell. Årets P30 Pro var ikke på markedet i første kvartal. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Nedgang totalt

Totalt ble det levert 345 millioner telefoner til verdens mobilbrukere i første kvartal i år, mot 361,6 millioner i samme kvartal i fjor. Det er i hovedsak to syndere som står for nedgangen. LG gikk på en kjempesmell, med 40 prosent nedgang i mobilsalget og et hav av mindre merker gruppert under kategorien «andre» sto for 92,6 millioner i fjor, men bare 71,1 millioner telefoner i år.

Dermed fikk markedet en samlet nedgang på 5 prosent.

Den fjerde kinesiske kjempen, Xiaomi, sto omtrent på stedet hvil, med en nedgang i solgte telefoner på én prosent.

Ifølge IDC er Samsung såvidt på vei opp igjen i markedsandel, mens Apple har gått på en skarp smell. Huawei spiser seg forholdsvis jevnt og trutt oppover i markedet. Foto: IDC

Usikkerhet rundt Huawei

For Samsung er IDCs tall relativt like Counterpoints, med en nedgang på drøyt 8 prosent i leverte enheter. For Apples del viser IDC enda mer katastrofal nedgang; drøyt 30 prosent ned fra samme kvartal i fjor. Foto: IDC

Den voldsomme økningen for Huawei kommer midt opp i både pågående handelskrig mellom USA og Kina, og stadig usikkerhet rundt sikkerhet og personvern for Huawei og andre kinesiske produsenter.

Mobilprodusenten selger knapt produktene sine i USA, så økningen har primært kommet i andre markeder.

Apple på sin side har gjennom flere år hatt Kina som ett av sine viktigere markeder, der iPhone har hatt mellom 10 og 15 prosent markedsandel i det enorme landet. Men på slutten av fjoråret begynte også iPhone å få føle på konflikten mellom de to landene. Ett selskap oppfordret til boikott av Apple og støtte av Huawei, mens iPhoner ble forbudt solgt av en domstol.

Krympet inn i «andre»-kategorien

Både HTC og Sony er nå så små i mobilmarkedet at de gjerne ikke tas med som egne merker i statistikken. Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no

Den store andre-kategorien i undersøkelsene er forøvrig ikke full av ukjente merker. I 2019 vil du blant andre finne selskaper som Sony og HTC i denne kategorien.

Sony gjorde det nylig kjent at de skalerer ned sin satsing på mobiltelefoner til å handle bare om toppmodeller. Derfor vil det i hvert fall gå en stund til neste gang vi ser virkelige billigtelefoner fra produsenten. Det er imidlertid litt uklart om den japanske produsenten mener telefoner som er enda billigere enn de nylig lanserte Xperia 10-modellene.

Av toppmodeller har HTC bare lansert den uvanlige Exodus-modellen sin siden U12+ i fjor vår. Exodus er en telefon tilpasset kryptovaluta med digital lommebok bygget inn. I tillegg har den et uvanlig design med til dels gjennomsiktige områder på baksiden.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen