Forbrukerombudet har mottatt mange henvendelser fra frustrerte kunder som klager over store telefonregninger etter å ha blitt kontaktet av Mediplaster.
Forbrukerombudet har mottatt mange henvendelser fra frustrerte kunder som klager over store telefonregninger etter å ha blitt kontaktet av Mediplaster.

Mobiloperatørene kalt inn på teppet etter forbrukerstorm

Fikk kjemperegning etter aggressivt telefonsalg.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Netcom, Telenor og Tele2 ble fredag kalt inn på teppet hos Forbrukerombudet for å svare for seg etter at både Forbrukerrådet og Forbrukerombudet har mottatt en rekke klager på produktet Mediplaster og eierselskapet Duck Medias salgsmetoder.

Forbrukerrådets Facebook-side oppgir mange å ha takket ja til en premie de hadde vunnet, og svart på em SMS for å motta vareprøver mot å betale porto. I stedet for premier og vareprøver, fikk mottakerne i stedet belastet mobilregningen med 299 kroner for et «abonnement» på produktet. Mange er til og med trukket for flere abonnement.

Mediplaster selger såkalt medisinsk plaster, som slankeplaster, energiplaster, røykesluttplaster og erotisk plaster som skal gi deg sexlysten tilbake. Bak selskapet står selskapet Duck Media.

Svakere rettighter ved mobilkjøp

Forbrukerombudet har tidligere påpekt mangler ved regelverket som gir kundene dårligere sikkerhet ved misbruk og svindel når de betaler via mobilen enn når de betaler med kort. Foreløpig har det imidlertid dreid seg om relativt små beløp, siden mobilselskapene bare har konsesjon for å ta betalt for digitale produkter som ringetoner, skjermsparere og andre mobilrelaterte tjenester.

Betalingsformidleren i dette tilfellet er mPayment, et selskap som ble opprettet for at mobiloperatørene Telenor, NetCom og Tele2 skulle ha en felles betalingsplattform. Bransjen har lenge ventet på mPayment, som skulle bli bransjens mobile lommebok. Lanseringen har midlertid drøyet. Svenske WyWallet, Sveriges svar på mPayment, ble lansert allerede i juni 2012.

Forbrukerombud Gry Nergård er overrasket over at mobiloperatørene formidler betaling for fysiske produkter via mobilregninga.
Forbrukerombud Gry Nergård er overrasket over at mobiloperatørene formidler betaling for fysiske produkter via mobilregninga.Foto: Forbrukerombudet

Mediplaster er imidlertid et fysisk produkt, noe Forbrukerombudet påpeker at mPayment ikke har konsesjon til å ta betalt for. Konsesjonen ligger hos selskapet Smartcash, et selskap der Telenor eier alle aksjene.

– Vi ble overrasket over at mobiloperatørene driver betalingsformidling for salg av fysiske produkter. Dette krever en konsesjon de ikke har, sier Forbrukerombud Gry Nergård til Mobilen.no.

iPhone-brukere må vente på NFC-betaling

Får pengene tilbake

Ifølge Nergård skal alle operatørene ha vært enige om at det er begått en feil, og at de tar ansvar overfor kundene.

Kommunikasjonssjef Henning Lunde i Tele2 bekrefter dette:

– Alle våre kunder som har klaget eller vil klage på dette vil få pengene tilbake, sier Lunde til Mobilen.no.

Lunde forteller at mPayment fortsatt er i en overgangsfase, og at prosjektet har tatt lengre tid enn beregnet. Dette skyldes hovedsakelig arbeidet med å komme fram til en teknisk løsning som passet til alle operatørenes plattformer.

Vurderer reservasjonsmulighet

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Tele2 sier operatørene håper å lansere en ferdig betalingsløsning i løpet av 2014.
Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Tele2 sier operatørene håper å lansere en ferdig betalingsløsning i løpet av 2014.Foto: Tele2

Nå stopper operatørene all betalingsformidling for fysiske varer fram til konsesjon er på plass. Da vil imidlertid fysiske varer igjen inngå i sortimentet. Det er usikkert om kundene vil få en mulighet til å reservere seg mot å bli belastet for varer og tjenester over mobilregninga.

– Dette er en av de tingene vi diskuterer videre, men jeg er foreløpig ikke sikker på utfallet av diskusjonene, sier Lunde til Mobilen.no.

Ifølge Lunde har de i dag et godt etablert system for salg av digitale varer, med godt regelverk og få klager. Nå håper operatørene å få på plass en endelig versjon av mPayment i løpet av 2014.

Les mer: Disse slåss om din mobile lommebok

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor beklager ulempen kundene er påført.
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor beklager ulempen kundene er påført.

Både Telenor og NetCom beklager at deres kunder er påført ulemper av mPayment-tjenesten. Ifølge Pressetalsmann Anders Krokan i Telenor, er mPayment i en overgangsfase, der sluttproduktet skal bli én felles betalingstjeneste for alle norske mobilkunder.

– Når det gjelder Mediplaster-saken, så beklager operatørene at denne nye tjenesten ble lansert i denne overgangsfasen. Alle kunder kan som før henvende seg til sin teleoperatør med sin klage, sier Krokan til Mobilen.no.

Både Telenor, NetCom og Tele2 har nå sperret for Mediplaster. Kunder som henvender seg til operatøren, vil få pengene refundert.

NetComs kommunikasjonsdirektør Severin Roald opplyser at de har stanset samarbeidet med Mediplaster.
NetComs kommunikasjonsdirektør Severin Roald opplyser at de har stanset samarbeidet med Mediplaster.Foto: TeliaSonera

– Mediplaster har handlet i strid med avtalen. Tjenesten er derfor stengt. Vi beklager de ulempene dette har medført for våre kunder, sier NetComs kommunikasjonsdirektør Severin Roald.

Avviser anklager

Fungerende daglig leder Stian Trogstad i Duck Media understreker at de hele tiden har vært opptatt av at tjenesten og betalingsformen skal være enkel for kundene å forstå. Han oppgir at de heller aldri har lagt skjul på at de selger fysiske varer.

– Betalingsløsningen med å belaste kunder via mobilregningen ble valgt fordi vi anså at dette var en løsning som var enkel og kjent for kundene. Å bruke mobilen som betalingsmiddel er mer og mer vanlig, og vi ønsket å tilby denne muligheten til våre kunder for at de ikke skulle få enda flere regninger å forholde seg til i hverdagen. I ettertid ser vi at denne betalingsformen har noen utfordringer vi ikke var godt nok forberedt på, sier Trogstad til Mobilen.no.

Ifølge Trogstad er dette ordlyden i SMS-en kundene må svare på for å bekrefte kjøp:

«Abonnementet på Red Energy og Uquitine fra Mediplaster er registrert.  Svar JA på denne sms for å bekrefte bestillingen. Da belaster vi  amtidig mobilregningen din for kr 49,- for prøvepakken. Videre vil du få tilsendt en ny pakke hver måned, abonnementet koster kr 299,- pr mnd pr produkt. Abonnementet har ingen bindingstid og du kan når som helst si opp til kundeservice@mediplaster.no eller ved å sende STOPP til 2377.»

Les mer: For dårlig forbrukerbeskyttelse med mobilbetaling

 

 

 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen