Forbrukerombudet har mottatt mange henvendelser fra frustrerte kunder som klager over store telefonregninger etter å ha blitt kontaktet av Mediplaster.
Forbrukerombudet har mottatt mange henvendelser fra frustrerte kunder som klager over store telefonregninger etter å ha blitt kontaktet av Mediplaster.

Mobiloperatørene kalt inn på teppet etter forbrukerstorm

Fikk kjemperegning etter aggressivt telefonsalg.

Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor beklager ulempen kundene er påført.
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor beklager ulempen kundene er påført.

Både Telenor og NetCom beklager at deres kunder er påført ulemper av mPayment-tjenesten. Ifølge Pressetalsmann Anders Krokan i Telenor, er mPayment i en overgangsfase, der sluttproduktet skal bli én felles betalingstjeneste for alle norske mobilkunder.

– Når det gjelder Mediplaster-saken, så beklager operatørene at denne nye tjenesten ble lansert i denne overgangsfasen. Alle kunder kan som før henvende seg til sin teleoperatør med sin klage, sier Krokan til Mobilen.no.

Både Telenor, NetCom og Tele2 har nå sperret for Mediplaster. Kunder som henvender seg til operatøren, vil få pengene refundert.

NetComs kommunikasjonsdirektør Severin Roald opplyser at de har stanset samarbeidet med Mediplaster.
NetComs kommunikasjonsdirektør Severin Roald opplyser at de har stanset samarbeidet med Mediplaster.Foto: TeliaSonera

– Mediplaster har handlet i strid med avtalen. Tjenesten er derfor stengt. Vi beklager de ulempene dette har medført for våre kunder, sier NetComs kommunikasjonsdirektør Severin Roald.

Avviser anklager

Fungerende daglig leder Stian Trogstad i Duck Media understreker at de hele tiden har vært opptatt av at tjenesten og betalingsformen skal være enkel for kundene å forstå. Han oppgir at de heller aldri har lagt skjul på at de selger fysiske varer.

– Betalingsløsningen med å belaste kunder via mobilregningen ble valgt fordi vi anså at dette var en løsning som var enkel og kjent for kundene. Å bruke mobilen som betalingsmiddel er mer og mer vanlig, og vi ønsket å tilby denne muligheten til våre kunder for at de ikke skulle få enda flere regninger å forholde seg til i hverdagen. I ettertid ser vi at denne betalingsformen har noen utfordringer vi ikke var godt nok forberedt på, sier Trogstad til Mobilen.no.

Ifølge Trogstad er dette ordlyden i SMS-en kundene må svare på for å bekrefte kjøp:

«Abonnementet på Red Energy og Uquitine fra Mediplaster er registrert.  Svar JA på denne sms for å bekrefte bestillingen. Da belaster vi  amtidig mobilregningen din for kr 49,- for prøvepakken. Videre vil du få tilsendt en ny pakke hver måned, abonnementet koster kr 299,- pr mnd pr produkt. Abonnementet har ingen bindingstid og du kan når som helst si opp til kundeservice@mediplaster.no eller ved å sende STOPP til 2377.»

Les mer: For dårlig forbrukerbeskyttelse med mobilbetaling

 

 

 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen