Mobilmarkedet Q3: Nokia faller

De siste markedstallene fra mobilbransjen kom denne uken fra Strategy Analytics. Selskapets analyse viser at de europeiske og amerikanske gigantene sliter i konkurransen med østlige produsenter.

De asiatiske tigrene, representert av Samsung og LG, har de to siste årene sett en kraftig vekst i salget av mobiltelefoner. Også de vestlige mobilprodusentene har økt salget, men ikke nok til at de har klart å beholde andelen sin i det voksende markedet.

Det globale salget av mobiltelefoner har som vanlig hatt en kraftig økning. Strategy Analytics venter et totalt salg på 670 millioner mobiltelefoner i år, noe som er en 30 prosents økning fra 2004.

Nokia kjemper
Det siste året har vært strabasiøst for Nokia, som ikke har klart å holde grepet sitt på markedet. I forrige kvartal var selskapet nede i en markedsandel på 29 prosent, som er et stort fall fra tidligere år.

Analytikerene peker på at selskapet ikke klarte å se fremveksten av kamskjells-modeller, som selskapets ledere i fjor understreket at de ikke ville ha noe med å gjøre. Finnene har tatt en helomvending i 2004 og lansert et visst antall sammenfoldbare telefoner, men har enda et svakt utvalg av modeller i forhold til konkurransen.

Representanter for selskapet har innrømmet ovenfor amobil.no at selskapet her gjorde en bommert og tolket markedet feil, og at det har kostet dem dyrt i form av tapte markedsandeler og dårlige salgstall.

Selskapet har klart å snu den negative trenden ved å kutte prisene og konsentrere seg om et færre antall modeller. I tillegg har ledelsen pumpet opp budsjettet for markedsføring og reklame.

Medisinen har gitt en viss effekt, og i tredje kvartal endte Nokia opp med en markedsandel på 31 prosent. Det er en viss forbedring fra andre kvartal, men er allikevel en 3 prosent lavere andel av mobilmarkedet enn selskapet hadde i samme kvartal av 2003.

Spørsmålet er nå om Nokia kan fortsette å tjene penger. Lavere priser har ført til lavere fortjeneste, og i tredje kvartal falt overskuddet med 20 prosent. Analytikerene spår selskapet nedenom og hjem, og aksjekursen til selskapet har falt med nær en femdel dette året. Nokia selv har derimot stor tro på å oppnå en 40 prosents markedsandel på lengre sikt.


Kan modeller som 7200 redde Nokia?

Asiatene overtar bransjen
Det er ikke mange år siden vestlige produsenter som Siemens, Ericsson og Motorola hadde full kontroll over mobilmarkedet. Nå ser det ut til at fremtidens mobiltelefoner vil ha asiatisk merkelapp.

Samsung er det selskapet som har gjort størst suksess. Dette kvartalet er selskapet oppe i en markedsandel på 13,5 prosent, og er dermed kun et par promilledeler unna posisjonen som verdens nest største mobilprodusent. Bare de siste månedene har selskapet økt salget med 50 prosent, og lite tyder på at veksten vil stoppe her.

"De siste syv årene har Samsung sakte og sikkert lukket gappet til Motorola, og selskapet er nå nærmere enn noen gang før", forteller analytiker Neill Mawston ved Strategy Analytics. Han tror mye av suksessen skyldes at Samsung har vært raskere til å lansere rimelige modeller med fargeskjerm, kamera og foldedesign.

En annen representant for de asiatiske tigrene er LG. Det koreanske selskapet har i løpet av få år klart å etablere seg som den femte største mobilprodusenten i verden, med en markedsandel på 7 prosent, og har som mål å bli nest størst i løpet av årene som kommer.

Også svensk-japanske Sony Ericsson har hatt vekst det siste året. Tredje kvartal utgjorde selskapets telefoner 6,4 prosent av mobilsalget, noe som er en god forbedring fra fjorårets andel på 5,3 prosent. Mye av dette skyldes økende salg i Norden, og da spesielt av bestselgeren T630.

Smarttelefoner - europeerenes skjulte ess?
På ett område er det imidlertid ennå de eldste som er eldst, og det er smarttelefoner. Her henter man ut gode fortjenester fra salg til bedrifter og avanserte brukere, og det er de europeiske produsentene som regjerer det lukrative markedet.

Nokias salg utgjør alene 44 prosent av markedet for smarttelefoner, mens Sony Ericsson sitter på en dominerende andreplassering med sine 21 prosent. Til sammen står altså de nordiske selskapene for nær to-tredjedeler av alle smarttelefoner som blir solgt i verden i dag.

Om dette kan være nok til å holde seg flytende i mobilmarkedet gjenstår å se. Stadig flere aktører går nå inn i den allerede trange mobilbransjen. Når Strategy Analytics i tillegg spår at salgsveksten vil falle til kun 8 prosent neste år, er det mye som tyder på at det kan bli trangt om plassen.

Og hvem er det så som tjener på den knalltøffe konkurransen? Det er forbrukerene, som får nyte godt av lavere priser og bedre utvalg.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen