(Bilde: Telenor)

Mobilhandel er fortsatt i startgropa

God service og fysiske butikker er fremdeles viktigst, ifølge amerikansk studie.

En undersøkelse Cognizant har foretatt i USA, viser at effekten mobilhandel, sosiale medier og digital lommebok har på handel, er heller dempet. Cognizant er leverandør av IT, rådgivning og outsourcing av forretningsprosesser, og undersøkelsen omfatter 2500 respondenter.

Ifølge undersøkelsen bruker kundene gjerne mobilen for å finne nærmeste butikk, og for å sammenligne priser. Men mindre enn tre prosent av årlig kjøp er gjort med mobile enheter. Og når det gjelder netthandel velger hele 84 prosent å bruke en vanlig PC til dette.

Fortsett å investere i fysiske butikker

Steven Skinner i Cocnizant mener det er for tidlig å kutte investeringene i fysiske butikker.
Steven Skinner i Cocnizant mener det er for tidlig å kutte investeringene i fysiske butikker.Foto: Cocnizant

– Årets undersøkelse viser at forhandlere bør velge egenskaper, funksjoner, kampanjer og produktkategorier på mobile siter med omhu. Å opprettholde sine investeringer i tradisjonelle områder og den fysiske butikken er et must, mener Steven Skinner, visepresident for Cognizants virksomhet innen butikk, hotell og forbruksvarer.

Undersøkelsen viser også at det går ganske tregt med innføringen av mobil lommebok. Folk bruker helst kredittkort når de handler, og PayPal er den eneste utradisjonelle betalingsmåten som har vunnet betydelig aksept. Denne løsningen vokser også år for år, heter det i en melding fra Cognizant.

Mobilhandel kommer

Ifølge Skinner ser fenomenet «mobil lommebok» ut til å gå gjennom den klassiske “Gartner hype cycle”, og er nå i «desillusjonsfasen».  – Det er verdt å merke seg at det neste trinnet i denne syklusen er en oppadgående fase som til slutt fører til bred adopsjon, sier Skinner.

Når det gjelder bruken av sosiale medier som salgskanal er Skinner ikke like optimistisk.

Tre år etter at forhandlere rushet til for å sette opp Facebook-butikker og samle «likes», har mange lukket sine Facebook-butikker. Respondentene i undersøkelsen sier også at sosiale medier er deres minst brukte kilde til informasjon, og har lavest innvirkning på dem når de handler.

Ifølge Skinner er forhandlerne best tjent med å bruke sosiale medier til kundekontakt, og for å oppdage trender de kan justere sine kjernetjenester og produkter etter.

Her kan du lese hele undersøkelsen

Les også: Disse slåss om din mobile lommebok

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen