Mobilforsikring – trenger vi det?

Både operatører og en rekke forhandlere tilbyr mobilforsikring når du kjøper deg ny mobiltelefon. Operatørene tilbyr forsikring knyttet til abonnementet ditt, mens forhandlere gjerne forsikrer selve mobiltelefonen uavhengig av hvem som bruker den.

Vi har tatt en nærmere titt på mobilforsikringene til Telenor og Netcom for å sjekke hva du forsikrer deg mot og om det er nødvendig eller rett og slett bortkasta penger.

Hva dekkes?
I forsikringsvilkårene til begge de to store operatørene fremgår det tyveri og tap av mobiltelefon dekkes og at skader som skjer ved ”plutselige, ytre begivenheter” dekkes av mobilforsikringen.

Hva betyr det? At du er forsikret mot tyveri er nå en ting. Ved tyveri eller tap av din mobiltelefon må du selv ringe kundeservice hos din operatør og få sperret nummer og telefon. I tillegg må du anmelde forholdet til politiet og sende over dette til operatørens forsikringsavdeling.

Det kan også være greit å merke seg at abonnementet må fortsette å løpe, og du må fortsette å betale forsikringssummen selv om du mens du venter på avgjørelse og oppgjør fra forsikringsselskapet kanskje sitter uten mobiltelefon.

Ytre årsaker
Hva som inngår i begrepet ytre årsaker eller begivenheter favner vidt.

- Det finnes ingen fasitsvar på hva som dekkes og ikke, det kommer an hendelsen den sikrede utsettes for. Det finnes utallige eksempler, alt fra fall, ulykker, andre som forårsaker at mobiltelefonen mistes i bakken, barn eller kjæledyr som får tak i den og så videre, forklarer Lars Martin Reiten i White Label Insurance overfor Mobilen.no

White Label Insurance er selskapet som håndterer Netcoms mobilforsikring, og han sier det sjelden er noe stort problem å løse forsikringssaker som angår mobiltelefoner.

- Vi legger til grunn at sikrede skal gjøre det som med rimelighet kan forventes for å avverge eller begrense skaden, samt at sikrede ikke med overlegg skal forvolde en skade. Her tas det også høyde for at sikrede skal oppbevare telefonen på en forsvarlig måte slik at den ikke blir skadet eller mistet, fortsetter han.

Garanti
Mobilforsikringer dekker ikke det av feil eller mangler som allerede omfattes av produsentenes garantiordning eller reklamasjonsretten. Så dersom tastene svikter, programvaren er utdatert, lyden blir borte eller andre såkalte garantifeil melder seg, kommer du ingen vei med forsikring.

Men fortvil ikke – dekkes skaden eller problemet av garantiordningen er det jo ikke noen sak. Da vil du få reparert mobiltelefonen din uten å måtte betale så mye som en krone.

Fukt og vann
Et av de vanskeligste problemene å få hjelp med er vann- eller fuktskader på telefonen. Om du har fått for mye regnvann på mobilen eller om den har vært i en sølepytt eller to, er det ikke lett å få hjelp.

Verken garantien eller operatørenes mobilforsikringer dekker nemlig denne typen skader. Skal du bruke penger på en egen mobilforsikring kan det dermed være greit å sjekke at den dekker problemer som oppstår når mobilen kommer i kontakt med vann.

Er du i slalombakken og noen (andre enn deg selv) kaster mobilen din i snøen og kjører over den med nyslipte stålkanter kan du derimot få erstatning - selv om det viser seg at mobilen (også) har fått en fuktskade.

Pris
Det varierer fra operatør til operatør hvor mye det koster å forsikre mobiltelefonen sin. Telenor tar 25 kroner måneden, mens Netcom har lagt seg på 35 kroner, uten at vi ser de helt store forskjellene på hva de dekker.

Dersom du blir frastjålet mobilen din må du ut med en egenandel på henholdsvis 300 eller 350 kroner avhengig av hvilken operatør du er forsikret gjennom.

Dermed kan du regne rundt 400 kroner årlig i forsikringsavgift, og ytterligere 300 kroner for å få erstattet mobiltelefonen din.

Et kjapt regnestykke viser at du er sikret mot en rekke uheldige hendelser, og får en erstatning for rundt 700 kroner. Ettersom de fleste mobiltelefoner koster mer enn 700 kan dette være en god løsning for de aller fleste.

Reelt behov?
Vi har sjekket med både Gjensidige og Europeiske Reiseforsikring hva deres reiseforsikringer dekker når det kommer til nettopp mobiltelefoner. De fleste av oss har jo minst reiseforsikring enten privat eller gjennom jobben. Men hva dekker den?

Hos begge forsikringsselskapene blir mobiltelefonen omtalt som en verdigjenstand når den går under reiseforsikringen. Og taket for erstatning av denne typen utstyr er relativt lav. Det vil si at hvis du blir frastjålet både laptop, mobiltelefon og kamera, kan du ikke vente å få dekket mer enn rundt 15.000 totalt – selv om verdien er høyere.

Ettersom mobiltelefoner er en særlig utsatt verdigjenstand har forsikringsselskapene særlig strenge krav til å passe på den. Du skal ikke legge den fra deg synlig i bilen eller sende den i koffert, og tar du den med deg på sjøen må du passe ekstra godt på den.

Bør forsikres utenom
Reiseforsikringen dekker mobiltelefonen når du er vekk fra hjem og arbeid- eller studiested. Den dekker tyveri, ran, trafikkuhell, brann, naturskade, grunnstøting og kantring med båt og såkalt skadeverk. Og hva er skadeverk? Kort forklart er det når andre påfører deg eller tingene dine skade.

Hvis noen (andre enn samboer/ektefelle) kjører over mobiltelefonen din vil det regnes som skadeverk – kjører du over den selv får du skylde deg selv. Enkelt og greit.

- Hvis du har en kostbar mobiltelefon og du vil ha en slags kaskodekning som også dekker tap bør du vurdere en spesialforsikring, sier Ragnhild Nordgaard fagansvarlig i Europeiske Reiseforsikring til Mobilen.no

- Har du mange ting og verdigjenstander med deg på reise – være seg ferie eller til og fra jobb, trenger du trolig en ekstra forsikring. Har du mye dyrt utstyr er det nok lurt å ha en spesialforsikring, sier Anne Stake Løvdahl i Gjensidige Reiseforsikring til Mobilen.no.

Har du bare en reiseforsikring og mobiltelefonen blir skadd eller frastjålet må forklaringen stemme godt overens med det som faktisk skjedde.

- Vi har et godt samarbeid med blant annet operatørene for å luke ut de historiene som ikke stemmer, sier Nordgaard som sier mange melder mobiltelefonen stjålet selv om den fortsatt er i bruk.

Vår anbefaling
Prisen på en reiseforsikring tar vi ikke med i betraktningen ettersom de fleste har en slik fra før. Og ettersom reiseforsikringen trer i kraft så du forlater hjemmet, går den reelle vurderingen på om du trenger å være forsikret også når du er hjemme og på jobb.

Er telefonen trygg så lenge du befinner deg hjemme og har du ingen treåringer som kan finne på kaste mobilen i veggen fordi ”mamma bare snakker i telefonen hele tiden” har du trolig ingen voldsom behov for operatørenes mobilforsikring.

Vårt generelle tips er at hvis du har en dyr mobiltelefon eller lang bindingstid kan det være lurt å ha en mobilforsikring. Blir telefonen borte eller ødelagt vil det være dyrt å erstatte den gamle selv.

Har du derimot en billig mobiltelefon eller ferdig med bindingstiden anbefaler vi ikke å bruke penger på en mobilforsikring av den typen operatørene tilbyr.

Vil du ha full kaskoforsikring på mobilen anbefaler vi at du forhører deg med den aktuelle forhandleren som selger deg mobiltelefonen din. Grunnen er som nevnt at en rekke forhandlere har egne forsikringsordninger som er mer omfattende, samtidig som de er like billige som operatørenes alternativ.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen