Mobiler er på klagetoppen

Stadig flere mobilbrukere må klage til forbrukerrådet som følge av feil og mangler med mobilen. Det har vært en markant økning i antall klager og henvendelser til forbrukerrådet hittil i år.

Men fortsatt klager forbrukerne hyppigst etter kjøp av bruktbil.  Siden kommer mobiltelefon, kjøp av varer og tjenester, datautstyr, avtalerett og hvitevarer.

Forbrukerrådet fikk 54.121 henvendelser 1. halvår 2007.

Flere klager på mobiltelefon

Det er en tydelig økning i tallet på klager/henvendelser om mobiltelefoner - fra 2.495 i første halvår i fjor til 2.793 i årets seks første måneder. Forbrukerne spør om alt fra rettigheter ved feil og mangler; reparasjoner, garantier, fuktskader og angrerett. Med økende netthandel kommer også flere spørsmål om angrerett og benyttelse av den.

– Har du hatt den i lomma på regndressen, da er det ikke rart at den ikke virker, den tåler ikke fuktighet. Slikt sier de etterpå, men ikke når du kjøper, sier Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen, til  Dagens IT.

Fem års reklamasjonstid
En annen ting vi kan tenke oss er i stand til å øke denne statistikken, er at folk kanskje har fått med seg at det nå er 5 års reklamasjonstid på mobiler. Henvendelser kan være spørsmål tilknyttet dette, eller kanskje de har konkrete saker som gjelder mobiler over 2 år. Mobiler de tidligere har gitt opp.

Fortsatt klager over 2.700 på datamaskinen, PC eller Mac.

Slik ser listetoppen ut.

Kjøp av kjøretøy, transportmiddel 6.190
Mobiltelefon 2.822
Kjøp av varer og tjenester generelt 2.770
Datamaskin, PC, Mac 2.730
Husleie generelt, husleieloven 2.528



Mobilabonnementer
Mobilabonnementer ser ikke ut til å volde så mye problematikk, der henvendelsestallet på 984 ender på en fjortendeplass.

Kundeservice hjelper

Leverandørene av bredbånd får nå ikke så mye kritikk for dårlig service som i fjor eller tidligere år. Mange forbrukere opplevde tidligere dårlig kundeservice, men bransjen har tatt dette på alvor. Blant annet har de forpliktet seg til de nye "God skikk"-reglene i samarbeid med IKT-Norge, Forbrukerombudet, Forbrukerrådet og Post- og teletilsynet, regler som skal forbedre kundeservicen.

Erik Lund-Isaksen, sier til forbrukerportalen.no at opprettelsen av Brukerklagenemnda også kan være en medvirkende årsak til at selskapene tar henvendelser mer seriøst.

Kanskje en tilsvarende forpliktelse fra mobilselgere hadde vært midt i blinken?

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen