Mobilen skaper bruk-og-kast samfunn

Selv om undersøkelsen er gjennomført i England er det ingen grunn til Ã¥ tro at forholdene er noe bedre her i Norge. Snarere tvert om. Norsk ungdom har større kjøpekraft enn sine jevnaldrende briter.

Behovet for å eie det ypperste av teknologi påvirker våre kjøpevaner. Hele 54 prosent av de spurte svarer at de påvirkes av hva som er på moten når de kjøper teknologi.

Skapt for å skrotes
Tom Dunmore, redaktør for bladet Stuff, sier vi har forandret oss i måten vi relaterer til teknologi. – Mange av disse dingsene er laget for å gå ut på dato, sier han til BBC Online. Et eksempel er mp3-spilleren iPod, som er utstyrt med et batteri med begrenset levetid. Når batteriet er dødt må kundene kjøpe en helt ny spiller.

Også større produkter som fjernsynsapparater har kortere levetid enn tidligere. – Mange vil nok bli frustrerte når de oppdager at plasmaskjermen de betalte 75.000 kroner for blir ubrukelig på bare fem år, sier Dunmore.

Generasjonskløft
Mens ungdom ser på mobiltelefoner og andre tekniske duppedingser som noe de må bytte hyppig, er voksne over 30 år atskillig mer forsiktig. Mange av dem håper dingsene deres vil vare i opp til 10 år, viser undersøkelsen.

 

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen