Mobilen fortsatt for vanskelig

Undersøkelsen, utført for svenske Smarttrust blant 7000 mobilkunder i Europa, Asia og Amerika, viser at folk flest er interessert i nye mobiltjenester, men at bruken av disse fortsatt er for komplisert.


Knipser, men sender ikke
Det klareste eksempel på dette finner man blant mobiler med digitalkamera, som etter hvert nærmest er blitt standard i nye mobiler.

Mens de fleste bruker mobilkameraene til å knipse bilder, er det bare halvparten som benytter seg av muligheten for å sende dem til andre mobiler. I stedet brukes mobilen som et minikamera for å vise bilder til andre eller lagre på PC.

For mobiloperatørene er dette et stort problem. To år etter at MMS ble introdusert som tjeneste er bruken av SMS minst 15 ganger så stor som bruken av MMS. Dette viste seg så seint som sist julaften, ifølge tall fra Telenor.


Investering og avkastning
Dette betyr at det blir vanskelig å få avkastning på milliardinvesteringene i 3G-nett, som er bygget ut nettopp for å gi nye databaserte tjenester når inntektene fra mobil taletelefoni faller.

Mobiloperatørene prøver å stimulere til bruk av nye tjenester ved å subsidiere nye mobiltelefoner. Bare i Norge brukes det milliarder på dette årlig. Men effekten er tvilsom.

- Det finnes et virkelig paradoks her. Teleselskapene subsidierer mobiler for å få ut nye tjenester. Men ettersom kundene ikke klarer å anvende tjenestene blir det ingen avkastning for operatørene, sier Tim De Liuca-Smith i Smarttrust til Svenska Dagbladet.

Ikke aktivt interessert
Operatørene mener at bruken av MMS i dag er så enkel som det er mulig å få den, men kundene er ikke enige. Mange vet ikke hva slags innstilling som skal til for å sende en bildemelding, og dessuten er man usikker på om mottakerne kan se meldingen.

- Kundene er interesserte, men de er ikke så interesserte at de ringer til kundetjenesten for å be dem sende innstillingene de trenger til mobilen sin, sier De Luca-Smith.


Pris
En annen stor hindring for bruk av nye tjenester er prisen. Undersøkelsen viser at 90 prosent av de spurte ikke visste hva det koster å sende en MMS. Men de har hørt at det er dyrt, og dette hemmer bruken.


Mobiloperatørene prøver å komme over hindringene ved å selge mobiler som er ferdig innstilte for nye tjenester. Men dette gjelder fortsatt altfor få mobiler.


Automatikk
Smarttrust mener den eneste reelle muligheten for massebruk av nye tjenester er at innstillingene som er nødvendig sendes automatisk til mobilene over mobilnettet.

Og tilfeldigvis er det nettopp en slik løsning Smarttrust selger.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen