Mobilen forandrer Afrika

Markedet for mobiltelefoni har eksplodert i afrikanske land. Hele 74,6 prosent av alle telefonabonnementer på kontinentet er mobiltelefoner. Mobilens inntog har endret hverdagen for mange afrikanere. Varehandel og elefantsporing er noen av bruksområdene. Dessuten har kontantkort blitt en form for valuta noen steder.

Antall mobilabonnementer sør for Sahara økte med 67 prosent i 2004, mens det økte med ti prosent i Europa på samme tid, i følge Mo Ibrahim, lederen for den sudanesiske operatøren Celtel.

I Sør-Afrika og Kenya har det blitt vanlig å feste en mobiltelefon rundt halsen på elefanter slik at forskere skal kunne finne igjen elefanter, noe de tidligere kunne bruke dagesvis på, siden de måtte ut i jungelen og lete etter dyrene. - Vi trenger ikke lenger å gå rundt i jungelen for å lete etter elefanter, sier Wouter van Hoven, som forsker på villmarksliv i Afrika, til nyhetsbyrået Associated Press (AP). Forskerne har tatt billige telefoner og bygget de inn i vær-bestandige bokser. Nå trenger ikke von Hoven engang å befinne seg i Afrika for å spore elefantene.

En fisker på Zanzibar sier til AP at han ikke lenger trenger å frykte bomturer til markedet. Han kan nå på forhånd ringe og sjekke om prisene på markedet er høye nok til at det er verdt bryet å ta ut båten, mens andre slipper å bruke ukesvis på å reise rundt i Kenya og Tanzania for å finne ferske råvarer.

I Kenya kom de første private mobiltelefonoperatørene på luften i 2001. På den tiden kunne det koste rundt tusen kroner å etablere et mobilabonnement. I dag er det fire konkurrerende operatører som kjemper om kundene og tilbyr gratis innmelding og gratis ringeminutter. Antall abonnenter i landet har hoppet fra 700 000 til over ti millioner, noe som har skapt et stort marked for salg av kontantkort.

Andre steder har ringeminutter blitt en form for valuta som enkelt kan overføres mellom telefoner. Dette er spesielt nyttig i Afrika, hvor overføring av små pengebeløp gjennom banker kan være kostbart.

Afrikanske regjeringer med tom lommebok, og som måtte gi opp monopolet på vanlige telefonlinjer, tjener stort på konsesjonslisenser, tollavgifter og skatt på ringetid. Populariteten til mobiltelefoner har tatt de fleste på sengen, inkludert mobiloperatørene selv.

Mobiltelefonselskapene regnet med at siden bruken av tradisjonell telefoni var så lav, så var det heller ikke noe marked for mobiltelefoni. Den egentlige grunnen til den lave etterspørselen var at linjene var dyre å leie, abonnementer måtte vente i månedsvis på å få telefon installert og at kobberlinjene ofte var døde på grunn av dårlig vedlikehold, tyveri og flommer. Mobiltelefonen fjernet alle disse problemene, og dermed kunne folk flest få seg telefon.

Samtidig har mobiltelefonen blitt et statussymbol. - Hvis du ikke har en, vil vennene dine le av deg og si at du ikke henger med, sier Akpene Rose, en 23 år gammel frisørlærlig fra Togo til AP. Ayi Aime, en 60 år gammel Togoleser, sier at begge døtrene hennes har mobiltelefoner. - Jeg vet ikke hvordan de har fått tak i dem. Jeg bryr meg ikke, sier hun. - Men de stadige ulydene og den konstante ringingen har blitt plagsom, sier kvinnen.

(Kilder: CNN.com)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen