Med NFC kan mobilen i teorien erstatte lommeboken i baklommen. (Bilde: Brent Bossom / Istockphoto)

Mobilen erstatter lommeboken

Om NFC og mobil betaling:

NFC står for Near Field Communication, og er en trådløs teknologi for overføring av data. Rekkevidden er omtrent ti centimeter.

Teknologien har flere bruksområder. I tillegg til å gjøre det mulig å betale med telefonen, kan den også gjøre mobilen til identifikasjon, elektronisk billett og elektronisk nøkkel til for eksempel hotellrom.

Reklameplakater vil også kunne få nytt liv med NFC. Ved å plassere en sender i plakaten, vil en mobilbruker kunne holde telefonen i nærheten, for å motta mer informasjon om produktet det reklameres for.

I Japan har teknologien vært brukt i stadig økende grad siden 2004. Flere asiatiske land følger nå Japan, mens mange europeiske land og USA nå starter pilotprosjekt med betaling over NFC.

Om NFC og mobil betaling:

NFC står for Near Field Communication, og er en trådløs teknologi for overføring av data. Rekkevidden er omtrent ti centimeter.

Teknologien har flere bruksområder. I tillegg til å gjøre det mulig å betale med telefonen, kan den også gjøre mobilen til identifikasjon, elektronisk billett og elektronisk nøkkel til for eksempel hotellrom.

Reklameplakater vil også kunne få nytt liv med NFC. Ved å plassere en sender i plakaten, vil en mobilbruker kunne holde telefonen i nærheten, for å motta mer informasjon om produktet det reklameres for.

I Japan har teknologien vært brukt i stadig økende grad siden 2004. Flere asiatiske land følger nå Japan, mens mange europeiske land og USA nå starter pilotprosjekt med betaling over NFC.

Tenk deg scenariet: Du står i butikken, skal betale, men har glemt VISA-kortet hjemme. Det eneste du finner i lommeboken er en død møll fra i fjor, og køen bak deg begynner å nå ut inngangsdøren. Hva gjør du? Drar opp mobilen selvfølgelig, og betaler over NFC.

Dette kan være virkelighet i Norge allerede om få år.

Betaling over mobil har vært tilgjengelig lenge i Japan. (Foto:
Betaling over mobil har vært tilgjengelig lenge i Japan. (Foto: "btrenkel"/ Istockphoto)

Denne uken presenterte Telenor og DNB Nor et samarbeid for å gjøre det mulig å betale for varer med mobiltelefonen. Teknologien som gjør dette mulig heter Near Field Communications (NFC) og har allerede dukket opp i en ny mobiltelefon fra Nokia.

Near Field Communication, som NFC er en forkortelse for, er en trådløs teknologi som fungerer i radiuser på 10 cm. Dette er en videreutvikling av RFID for mobiltelefoner, og skal gjøre det mulig å blant annet løse billetter, betale og motta reklame med mobiltelefonen.

Siden 2004 i Japan

I Japan har man siden 2004 kunnet betale og utløse billetter med mobilen via en teknologi kalt FeliCa utviklet av Sony. Denne bygger også på RFID, og har gjort at japanerne nå bruker mobilen til alt fra togbilletter, kleskjøp og medlemskort hos flyselskap.

Når japanerne betaler med mobilen bruker de Osaifu-Keitai, som betyr "mobil lommebok" på japansk. Det er denne løsningen er utviklet av NTT Docomo og brukes daglig til å kjøpe alt fra brus til hamburgere og biler.

Osaifu-Keitai brukes av landets tre største operatører, og har i underkant av 40 forskjellige underløsninger og bruksområder. Her er det vanlig at én butikkjede, et transportfirma eller en bank utvikler sin egen løsning som så brukes som medlemskort, for identifisering, betaling eller annet. Eksempler på dette er Japan Airlines sin JAL IC Service, som du kan kjøpe flybilletter med, eller Mobile Nagasaki Smart Card som brukes som billett på kollektivtransport i Nagasaki.

Banker Visa og MasterCard

Allikevel er det enkelte betalingsløsninger som er noenlunde universelle. QUICPay Mobile, Edy, eLIO Mobile Servic, Cmode (Shīmo2), iD, nanaco Mobile og Smartplus kan brukes i forskjellige butikker over hele landet, og baserer seg enten på kredittkortprinsippet eller innbetaling på forhånd.

Disse har for mange erstattet kredittkort og fysiske penger på mindre og mellomstore kjøp. Grunnen til det er at det er langt enklere å bruke mobiltelefonen enn vanlige kredittkort, siden du med mobilen har mulighet til å summere nylig forbruk, gjenstående saldo og fylle på kontoen, kjøpe billetter på nett og bestille tjenester via nett. I tillegg kan en NFC-funksjon samle alle kvitteringer og billetter elektronisk slik at du alltid har dem med deg.

Betaling med mobiltelefonen har vært mulig i Tokyo i flere år. (Foto: Neta Degany)
Betaling med mobiltelefonen har vært mulig i Tokyo i flere år. (Foto: Neta Degany)

At mobilbetaling rett og slett er blitt en trussel mot kredittkortene understrekes tydelig ved at også VISA har gått inn i markedet med Visa Touch, som i Japan kalles Smartplus. Dette er en NFC-basert betalingstjeneste på linje med alle andre.

Enklere i Norge

Når NFC nå skal prøves ut i Norge er det et spørsmål om det vil komme like stort mylder av betalingstjenester og kredittløsninger.

Hanne Sjursen i Telenor er styreleder i det nye samarbeidet mellom Telenor og DNB Nor på NFC. Hun mener det må være universelle løsninger som alle kan bruke for at en løsning som NFC skal slå an.

– Her kan vi snakke av erfaring. Telenor hadde et samarbeid med DNB Nor i 2001 om en løsning kalt SmartPay, der kunder av Telenor og DNB kunne betale med mobilen. Men når vi snakket med forskjellige brukersteder anså ikke de det som aktuelt, fordi det ble for snevert. Løsningen må være universell, og det vil vår løsning bli, sier Sjursen til Amobil.

Samarbeidet mellom Telenor og DNB Nor vil også inkludere MasterCard. Dette fordi kundene helst ønsker å bruke standardkomponenter de kjenner til, opplyser Sjursen.

Bøker, DVD og søtsaker mest populært

Det er ingen tvil om at mobil betaling kan bli veldig populært. I Japan viste undersøkelser at teknologien ble brukt flittig allerede to år etter innføringen i 2004. Den gjennomsnittlige japaner betalte da 729 kroner i måneden med mobilen. Ivrigst var menn, som brukte hele 975 kroner i måneden.

Hva pengene gikk til er vel så interessant. 28,4 prosent svarte at de hadde kjøpt bøker og/eller magasiner med mobilen, 17,5 prosent hadde kjøpt DVD eller søtsaker, mens 12 prosent brukte mobilen til transportbilletter. I andre enden brukte kun 2 prosent av de spurte mobilen til kjøp av biler og tilbehør til bilen.

Kaffen først

Telenor ser i første omgang for seg betaling i kaffebarer (Foto: Kristian Gehradte)
Telenor ser i første omgang for seg betaling i kaffebarer (Foto: Kristian Gehradte)

Hanne Sjursen i Telenor tror betaling med mobiltelefonen i første omgang vil gjelde begrensede beløp, som kaffe og mat på kafé.

– Vi ser for oss at det først blir for betaling mindre beløp, kaffebarer for eksempel. Deretter er betaling for transport et av de veldig interessante områdene som er aktuell. London har nå et forsøksprosjekt med betaling med mobiltelefonen på T-banen som vi følger med interesse, sier Sjursen.

Japanske tilstander med kjøp av bil tror hun derimot er urealistisk.

– Haha, nei det tror jeg isåfall blir veldig lenge til. Vi vil heller satse på tjenester folk bruker mye og som alle kan bruke. Det er ikke ofte man kjøper seg ny bil, asvlutter hun.

Hvordan kjøpemønsteret vil bli i Norge med NFC er uvisst. Først og fremst er man avhengig av at man går god for teknologien og at denne gjøres så tilgjengelig og brukervennlig at den blir et alternativ til kredittkortet og fysiske penger.

(Kilder: NTT Docomo, Wikipedia, Telenor, Nokia, Toshiba, VISA, Engadget)

Kommentarer (25)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen