Mobilen dreper TV

Det er i korte trekk konklusjonen vi kan trekke etter å ha hørt Nokias Mark Selby snakke om mobiltelefonen og Web2.0. 

Web 2.0
Med Web 2.0 blir det slutt på kringkasting der du skyver innholdet ditt ut til andre. Tanken på en kringkasting blir absurd, når sluttbrukeren selv får verktøyet til å tilpasse informasjonsflyten etter eget forgodtbefinnende. – Det er ingen som kjøper en mobiltelefon bare for å snakke til folk som ikke snakker tilbake. Dette må mediene ta inn over seg, mener Selby, som ser interaktivitet som løsningen for medieselskapene.

4 milliarder mennesker har tannbørste. Nesten like mange har mobil. Det sier noe om hva som skjuler seg bak tallene i statistikkene, mener Selby. Med så mange brukere må kringkasterne være villige til å endre seg. - Fremtiden ligger i å dele brukergenerert innhold, noe mobiltelefonene er som skapt for å gjøre. 

Kameraene er blitt så gode at store TV-selskaper som BBC og CNN bruker dem for å lage reportasjer. Mediehusene må gå fra kringkasting til dialog. Interaktivitet er nøkkelen i Web2.0, sier Selby. 

2,5 millioner utviklere jobber med Series60 (plattformen i Nokias smarte mobiler). Det gjør at vi vil få enda flere og enklere måter å dele innhold på i fremtiden, tror Selby.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen