Mobilen dreper CD-markedet

- Ungdom under 16 år foretrekker mobiltelefon og mp3-spillere når de skal lytte på musikk. Ungdom mellom 16 og 24 år har datamaskin som hovedleverandør av musikkopplevelser. I aldersgruppen 25-29 har cd-plata fortsatt overtak foran de andre mediene, skriver Adresseavisen.

Forsker Hendrik Storstein Spilker ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved NTNU har sammen med masterstudentene Erlend Heimsvik og Bjørnar Nybakk i høst intervjuet 700 ungdommer i alderen 10-29 år Trondheim, for å kartlegge hvordan de bruker musikk.

Aldersforskjell
De eldste har allerede opparbeidet seg betydelige CD-samlinger, og har derfor vanskeligere for å bytte til et nytt medium. De mellom 16 og 24 beskrives som ”Napstergenerasjonen”. Dette er ungdom som er oppvokst med fildeling, og har musikken sin på PC, sier Spilker.

Men Spilker tror ikke CD-platen vil dø med det første. – Men den vil nok få en stadig mindre plass etter hvert, sier han til Adresseavisa.

Betalingsvilje
For musikkbransjen er det en trøst at de yngste viser større vilje til å betale for musikken de laster ned enn det de eldre gjør. Totalt er det like vel få som sier at de kjøper musikk på Internett.

Undersøkelsen viser at trondheimere mellom 10 og 29 Ã¥r i snitt har 131,1 CD-plater, 31,7 hjemmebrente musikk-CDer og 1135 MP3-filer.  

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen