Ulf Jahr pendler daglig fra Hamar til Lillestrøm, og er oppgitt over den elendige mobildekningen på strekningen. (Bilde: Kurt Lekanger, Amobil.no)

– Mobildekningen på toget er elendig

Men det er ikke bare mobiloperatørene sin skyld, viser det seg.

Mange togpendlere sliter med elendig mobildekning, at samtaler brytes og at mobilt internett går i siruphastighet.

Vårt søsternettsted Mobilen.no kan i dag avsløre at det ikke nødvendigvis er bare mobiloperatørens feil at mobilnettet ikke fungerer som det skal på toget. For at du skal kunne ringe og surfe fra toget holder det nemlig ikke bare at operatørene bygger ut god dekning i friluft. Noen må også sørge for at det er dekning i tunnelene og det er nødvendig å installere såkalte repeatere inne i togene for å forsterke signalene.

I 2009 ga Samferdselsdepartementet Jernbaneverket i oppdrag å utarbeide planer for å gi god mobil- og internettilgang i tog på alle jernbanestrekninger i Norge med passasjertrafikk. Det såkalte Mobilt Internett i Tog (MIT) -prosjektet innebar at både operatørene, NSB og Jernbaneverket måtte samarbeide.

Samarbeidet har ikke fungert.

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.
Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.Foto: Telenor

– Hele prosjektet ble endret, og det ble aldri signert noen bindende og forpliktende avtale mellom partene. NSB var plutselig ikke interessert i tale, men mest data, og lagde en løsning selv med trådløse rutere med Ice og Telenor, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Bruker togturen til å jobbe

Ulf Jahr pendler hver dag fra Hamar til Lillestrøm, hvor han jobber. Han er oppgitt over hvor dårlig dekningen er.

– Jeg har arbeidstid på toget. Togreisen min er i arbeidstiden, så jeg sitter hver morgen og ettermiddag og jobber på toget, sier Jahr til Amobil.no.

Han forteller at han veldig ofte mister forbindelsen, eller at det går tregt. Det gjelder enten han bruker Telenors nett via mobiltelefonen, eller kobler seg på NSBs eget Wi-Fi-nett på toget.

– Mellom Gardermoen og Eidsvoll er det ofte slik at til og med telefonsamtaler ramler ut. Og hvis det er fullt på toget, som fredag ettermiddag, går ting enda tregere, sier Jahr.

Strekningen han pendler på er en del av strekningen Lillehammer-Oslo-Skien, en strekning Jernbaneverket har brukt som et testprosjekt. Jernbaneverket har installert repeatere i alle tunnelene på strekningen, men utenfor tunnelene er de avhengig av at mobiloperatørene bygger ut dekningen – samtidig som operatørene mener det er nødvendig at NSB bygger repeatere i togene for at det skal være noe poeng å bygge dekning på utsiden av togene.

Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet slår i en e-post til Mobilen.no fast at det er Jernbaneverket som har ansvaret for å tilrettelegge infrastrukturen for mobil- og bredbåndsoperatørene – men ønsker ikke å fordele skyld.

– Det er positivt at Jernbaneverket nå er i dialog med operatørene med sikte på et fastere opplegg for samarbeid og gjennomføring av utbyggingen, skriver Bartnes.

Det hjelper lite med strømuttak pa toget, når internett-forbindelsen er elendig.
Det hjelper lite med strømuttak på toget, når internett-forbindelsen er elendig.Foto: Åge Christoffer Lundeby/NSB

Lover at det skal bli bedre

Jahr sier dekningen alltid har vært dårlig, og at han ønsker en løsning hvor han kan velge mellom Wi-Fi på toget eller å gå via det vanlige mobilnettet.

Nå lover teknologidirektør Sverre Kjenne i Jernbaneverket bot og bedring.

– Jeg konstaterer at fremdriften mellom NSB, operatørene og Jernbaneverket har stoppet opp. Nå har det vært mange involvert i saken, og jeg skal ikke plassere skyld hos noen av aktørene. Det er mer konstruktivt å ta initiativet til å vurdere hva som kan gjøres videre, og det gjør vi nå. Første teststrekning er som du kjenner til i gang, og vi kan nå evaluere hvordan vi kommer oss videre. Jernbaneverket setter seg i førersetet for den prosessen, sier Kjenne.

– Jeg håper virkelig det blir bedre. Det hadde betydd veldig mye. I dag må du vurdere å gjøre ting på bestemte strekninger, med bedre dekning hadde jeg sluppet å tenke på det, og hadde kunnet jobbe mer effektivt, sier Ulf Jahr.

Les også: Derfor har du dårlig dekning på toget

Les også Samferdselsdepartementets synspunkter.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen