Mobil musikkeksplosjon

Analytikerne i Juniper Research har tatt en titt på det globale mobile musikkmarkedet og kommet frem til at vi står ovenfor en real eksplosjon. I løpet av 2012 skal den totale verdien på dette markedet øke til mer enn 17,5 milliarder dollar (93,24 milliarder kroner).

- Jeg tror det er riktig å si at 2007 markerte skillet for når folk begynte å ta i bruk mobil musikk. Langt flere mobilbrukere begynte å laste ned og abonnere på musikkinnhold i utviklede markeder, og det må sies at hypen rundt iPhone utvilsomt bidro til et økt fokus på mobile musikktjenester blant brukerne, sier Dr. Windsor Holden, som er mannen bak rapporten.

Tjenestene som kommer til å drive denne eksplosjonen er leie av musikk og nedlastinger av sanger. Rapporten hevder også at flere bør følge eksempelet til Vodafone, som har lansert en abonnementstjeneste på musikk.

Døden for ringetoner
Mens Juniper tydeligvis har stor tro på mobil musikk har de desto mindre tro på fortsatt suksess for ringetoner. Analyseselskapet mener markedet for slike tjenester allerede har nådd høyden i flere markeder.

- Nå som noe operatører tilbyr nedlasting av komplette sanger til en pris som kan sammenlignes med iTunes, er det lite som rettferdiggjør en pris på ringetoner som i mange tilfeller er to eller tre ganger høyere enn dette nivået, sier Holden.

Juniper Research har tro på at konkurranse i markedet vil få ned prisene på ringetoner. I tillegg tror de det flere steder vil dukke opp reklamefinansierte eller selvgenererende ringetoner, som igjen vil bidra til at inntektene fra ringetoner kommer til å forsvinne.

Les også:
- Telenor med musikk uten kopisperre
- Dette kommer i mobilen i 2008
- Med Dolby på mobilen

 

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen