Mobil viktigere enn PC for Finn.no

Fra nå av skal all produktutvikling starte på mobilen, melder selskapet.

Stadig flere tar i bruk mobiltelefoner og nettbrett når de surfer på nettet eller benytter ulike tjenester. Det tar nå Finn.no konsekvensene av når de nå har bestemt seg for at all produktutvikling fra nå av skal skje på mobilen før desktop – såkalt "Mobile first".

– Mobil er det viktigste fokusområdet for Finn i 2012. Vi har nå besluttet å trykke gasspedalen i bunn for FINNs mobilutvikling, og at dette prioriteres foran produktutvikling på desktop. Beslutningen er velfundert basert på et arbeid gjort over tid i Finn, sier Christian Printzell Halvorsen, administrerende direktør i Finn i en pressemelding.

Målet for Finn er å ta samme posisjon i mobile kanaler som tjenesten i dag har på desktop (PC), både når der gjelder trafikk og merkevareomsetning.

Christian Prinzell Halvorsen, administrerende direktør i Finn.no.
Christian Prinzell Halvorsen, administrerende direktør i Finn.no.Foto: Finn / Caroline Roka

– Vi er i ferd med å bygge Norges sterkeste mobilmiljø, men for å få til en fullverdig og sømløs opplevelse på tvers av FINNs kanaler er det avgjørende at mobil blir en del av det daglige arbeidet til alle markeder hos FINN, fra torget, til eiendom, jobb, oppdrag og reise, sier Printzell Halvorsen.

Lærer av Google og Facebook

Det var den tidligere sjefen for brukeropplevelse i Yahoo og eBay, Luke Wroblewski, som første gang tok i bruk uttrykket "Mobile first". Selskaper som Facebook og Google var tidlig ute med å implementere hans tankegang.

Wroblewskis mantra er at sterk trafikkvekst på mobil gir muligheter, mens begrensninger i skjermstørrelse krever fokus, og nye egenskaper i mobilenhetene skaper innovasjon. Summen av dette er bedre produkter for brukerne.

– Den nye organiseringen vil fokusere vår innovasjon og resultere i bedre løsninger for våre kunder og brukere. Vi har brukt mye ressurser på å sette sammen et unikt mobilteam på 17 personer med en spesiell kompetanse som vi nå også får utnyttet på tvers av hele FINN, sier Niklas Larsson, direktør for strategi og produktutvikling i FINN.

I praksis betyr dette at ansvaret for utvikling av Finns mobilsider flyttes fra en dedikert mobilavdeling og ut til hvert enkelt marked. Mobilteamet vil være ansvarlig for å etablere felles "byggeklosser", og så er målet fremover at alle løsninger skal først ut på mobil, deretter desktop, eventuelt begge samtidig. I første rekke gjelder omorganiseringen mobilsidene av Finn, på sikt vil det også omfatte app-utvikling.

Google-sjef mener norske bedrifter er mobilsinker

For et par uker siden gikk Google Norge-sjef Jan Grønbech ut og uttalte at mange norske bedrifter er for dårlige til å tilpasse seg den nye mobile hverdagen hos folk flest, og oppfordret til en "Mobile first"-tankegang.

–  Bedrifter som ikke tilpasser seg etter kundenes behov, taper i det lange løp, sa Grønbech.

Les også: 1 million bruker nettbrett i Norge

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen