Mobil i 2014:

(Bilde: Hardware.no)

Nå har Google halve Internett-markedet

Annenhver maskin med internettilgang bruker nå Googles operativsystem Android. Andelen vil trolig fortsette å øke.

Da Apple lanserte Iphone for seks år siden, arbeidet Google på høygir med sin egen mobilløsning. Lanseringen av Apple-telefonen sendte søkegiganten tilbake til start.

Nå er imidlertid Googles Android i ferd med å innta en posisjon selskapet neppe kunne drømme om da planla sin mobilsatsing i 2007: Android er nå installert på mer enn halvparten av alle "prosesserende maskiner".

Mens Google i 2007 ble drevet av frykten for at Microsoft skulle lyktes med sin mobilsatsing, har Google i 2013 kuppet ikke bare mobilmarkedet, men også distansert Microsofts Windows-plattform, viser grafer fra Business Insider.

Altså dominererer Google hele det digitale markedet. På mobil har Android nå hele 75 prosents markedsandel.

Vinner også på nettbrett

Det siste året har Google begynt å vinne også på nettbrett. Mens Apples Ipad-salg faller, dobler Google fortsatt salget år for år.

Og i andre kvartal sendte Google ut dobbelt så mange nettbrett til butikkene som Apple.

I andre kvartal i år hadde Google nærmere 60 prosent også av nettbrettmarkedet.

Apple fortsatt best for noen

Android er nå også foretrukket blant utviklerne.

På ett område leder imidlertid Apple fortsatt: Den månedlige inntekten til utviklerne på IOS- plattformen er fortsatt høyere enn på Android. Det lastes også ned flere applikasjoner til Apples plattform.

Apples Iphone står også naturlig sterkere i de vestlige markedene, deriblant USA. Dette sikrer Apple over halvparten av mobilannonseinntektene i USA. Og 70 prosent av mobiltrafikken til ehandelsnettsteder.

Enormt Android-potensial

Men der Apple nå først og fremst ser ut til å forsvare sine sterke posisjoner i vestlige markeder, skjer veksten andre steder.

Googles åpne økosystem og annonsefinansierte forretningsmodell, passer godt for å nå ut i disse vekstområdene.

- Alle skjermvarianter, mobilbrikker og sensorer kjent for menneskeheten er tilpasset for å virke med Android. Denne nettverkseffekten gjør at alle som vil lage noe kan bruke Android og tilpasse det til det de måtte ønske, sier Jim Zemlin, som er leder for Linux-stiftelsen til Business Week.

Og pengene vil trolig renne inn. Google dominerer i dag den største mobilannonsekategorien, søk, totalt. Denne står for over halvparten av alle mobilannonser.

For foreløpig bruker annonsørene langt mindre penger på mobil, målt mot brukernes tid, enn de gjør på andre medier.

Kilde: The future of digital, Business Insider

(Artikkelen er opprinnelig publisert på Mobil.nos søsternettsted Inside Telecom)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen