Test

Mobil-abonnement på nett

Det siste året har vi sett fremveksten av en helt ny generasjon med mobiloperatører, som tilbyr internettbasert mobiltelefoni. Dette er et abonnement som i prinsippet er likt kontantkortet, men påfylling og ofte support skjer via nettet. Prisene er dessuten adskillig lavere.

Slike operatører har allerede vært på markedet en stund i Danmark, der over 1 million abonnenter nå har et internettbasert abonnement.

Men hva skiller egentlig de mange web-operatørene fra hverandre? Og hvilken av dem bør man velge?

Vi har i denne testen tatt utgangspunkt i de fem billigste internett-baserte operatørene på markedet: Mobyson, Talkmore, Sense, Chess og OneMobile. Disse er i dag noen av de rimeligste operatørene i landet.

Som vi skal se i løpet av testen er det store forskjeller mellom operatørene, selv om de med første øyekast kan virke likeverdige. Det er nemlig mye mer til et mobilabonnement enn lave ringepriser og billig SMS.

Hva kjennetegner et nettbasert abonnement?
Tradisjonelt har man kunnet velge mellom to hovedtyper med abonnement. Det vanlige abonnementet, der man jevnlig tilsendes fakturaer for det man har brukt av ringetid og meldinger siden sist. Og kontantkortet, der man kjøper dyre påfyllingskort på forskudd og til gjengjeld har kontroll over forbruket.

Et nettbasert abonnement fungerer på samme måte som en nettbank. Man setter inn penger på kontoen som man kan ringe for, og etterhvert som man bruker telefonen trekkes penger av kontoen. Til gjengjeld for denne spesielle betalingsformen tar operatørene mindre betalt for forbruket ditt.

De nye nettbaserte abonnementene blir på denne måten en mellomting mellom kontantkortet og abonnementet. Siden man betaler på forhånd har man full kontroll over hvor mye man bruker. Samtidig betaler man lite for både tellerskritt og meldinger, og slipper helt å betale månedsavgift.

Dermed får man på mange måter både i pose og sekk.

Hvordan er det mulig å holde så lave priser?
Det er ingenting som tilsier at et forhåndsbetalt abonnement skal være dyrt. Tvert i mot er det de vanlige abonnementene som er dyrest i drift for operatørene, mens den forhåndsbetalte varianten byr på store innsparinger.

Når operatørene får betalt på forskudd slipper de unna hele bryet med fakturering og innkreving av ubetalte regninger. De slipper tapte renter på utestående beløp. Og de kan spare inn store beløp på support, som ikke trenger å bistå med betalingshjelp og fakturaklager.

Operatørene har også tatt i bruk nye, nettbaserte løsninger som ytterligere drar ned kostnadene. Kundene lader selv opp kontoene sine over nett, slik at man slipper å styre med papir og dokumenter. Mange operatører tilbyr også kun support over nett, slik at de slipper å måtte drive et telefonsenter.

Hva er ulempene med et nettbasert abonnement?
Det er ingen tvil om at det kan være brysomt å måtte fylle på kontoen sin i tide og utide. Med et vanlig abonnement trenger man kun å tenke på den månedlige fakturaen. Man har dessuten fri kreditt, mens man med et forhåndsbetalt abonnement er nødt til å ha penger disponibelt.

Videre må man som regel nøye seg med en middelmådig kundeservice. Kun Chess, One og Talkmore tilbyr for eksempel support over telefon, mens man hos alle andre operatører er begrenset til å kommunisere via e-post.

Det er dessuten ikke mulig å få subsidiert særlig mye av telefonkjøpene man gjør med noen av de nettbaserte abonnementene.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen