MMS når nye høyder

MMS er blitt spådd nedenom og hjem av flere eksperter helt siden tjenesten ble tilgjengelig for snart to år siden. Nå ser det imidlertid ut til at disse skal få ete ordene i seg, for nordmenn er for tiden et av verdens mest MMS-kåte folkeslag. I andre kvartal sendte vi nemlig ikke mindre enn 20 millioner MMS-meldinger.

Regner man med tallene for hele 2004 er det snakk om 25 millioner MMS-meldinger noe som betyr at MMS virkelig er kommet for å bli. Bruken av MMS har eksplodert særlig etter at både NetCom og Telenor valgte å sette ned prisen per melding til 2,50 kroner rett etter jul.

Norge er nå på verdenstoppen i bruk av MMS per mobilbruker. Mens nordmenn sender MMS som aldri før, har ikke bruken tatt av i like stor grad i våre naboland. For eksempel sender en gjennomsnittlig norsk mobilbruker tre ganger så mange MMS som en svensk mobilbruker.

- Vi er svært godt fornøyd med utviklingen, sier Bjørnar Storeheier,
kommunikasjonskonsulent i NetCom. Og Storeheier har all grunn til å juble. Bare i juli formidlet operatøren hele 4 millioner MMS-meldinger rundt til det norske folk, noe som betyr store ekstrainntekter. Og med en pris på 2,50 kroner per melding er det heller ikke snakk om småpenger.

Selv om operatørene gjerne vil hente ut store inntekter av nordmenns MMS-vaner, er det ingen tvil om at prisen må ned for at flere skal begynne å bruke tjenesten. Prisen på 2 kroner og 50 øre er langt over de reelle kostnadene operatørene har, og MMS er blitt mobilselskapenes nye gullgruve.

En annen vekstfaktor er at flere og flere skaffer seg mobiltelefon med MMS-støtte. I dag har 50 prosent av NetComs kunder MMS-telefon, hvorav halvparten av disse igjen har en telefon med innebygget kamera. Her er også veksten interessant. 72 prosent av telefonene som ble solgt i andre kvartal hadde kamera, og prosentandelen er stigende.

Utviklingen er klar, MMS er en tjeneste som vil bli standard i alle telefoner på lik linje med SMS. Enkelte produsenter, som for eksempel Siemens selger snart ikke telefoner uten støtte for MMS og utviklingen går i samme retning for de andre produsentene. Det er heller ingen tvil om at bruken av MMS vil øke ytterligere, men økningen vil avhenge av pris og bruksområder.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen