Mye bra, men ikke nok. Mitsubishi følger etter Sanyo, Siemens og VK Mobile. (Foto: Amobil)

Mitsubishi gir opp

Den beintøffe konkurransen i mobilmarkedet har krevd et nytt offer. Etter at Mitsubishi trakk seg ut av det europeiske markedet i 2005, har det kun gått nedover, og nå legger mobilprodusenten inn årene også på hjemmebane. I Japan.

I bransjen i 25 år

Du visste det kanskje ikke, men Mitsubishi har vært en gammel ringrev i mobilbransjen i over 25 år. I Europa solgte produsenten lenge telefoner under Trium-merkenavnet, og var en av de første produsentene til å tilby telefoner med fargeskjerm, uten at dette ga noen positiv salgseffekt.

I Japan har Mitsubishi lenge vært blant de ledende produsentene gjennom D-serien til NTT Docomo. Her har Mitsubishi lansert telefoner med lekre fargeskjermer, nedskyvbart tastatur, plass til minnekort og megapikselkamera lenge før dette ble vanlig her til lands. Du kan lese om flere av de i vår "Ukens Flørt"-serie, som tok for seg nettopp lekre mobiltelefoner vi ofte ikke fikk tak i her i Norge.

I første omgang vil konsekvensen være at Mitsubishi ikke vil lansere noen nye telefoner. Alle 600 ansatte skal ha fått tilbud om ansettelser andre steder i selskapet.

– Nokia og Samsung har skylden

Bakgrunnen for beslutningen skal være økende konkurranse fra Nokia og Samsung samt mangel på telefoner som har slått an i markedet. Selskapet har tapt penger på mobildivisjonen i lang tid og er en av mange japanske produsenter som har varslet at de enten vil slutte med mobilproduksjon, selge seg ut eller fusjonere med andre.

(Kilder: Reuters, Gizmodo, Mitsubishi)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen