Misfornøyde kunder blir sensurert på nett

mittOppdrag.no kaller seg "Norges største anbudstjeneste" og har over 100 000 registrerte bedrifter som utfører alt fra håndverk til øyekirurgi på anbud etter forespørsler fra forbrukere.

En viktig funksjon ved nettsiden er at kunder kan skrive omtaler av bedriftene, for på den måten å skille klinten fra hveten – useriøse og dårlige aktører fra de som leverer et bedre produkt.

Både positive og negative tilbakemeldinger blir publisert, men før helgen sendte mittOppdrag.no en e-post til bedriftskundene hvor det ble informert at de fra og med nå skulle slippe negativ kritikk på nettsiden.

Økt inntjening

"Vårt mål har jo alltid vært å øke inntjeningen til betalende kunder så mye som mulig. Å publisere negative omtaler er jo ikke forenlig med dette målet, så derfor har vi nå besluttet å skjule omtaler med terningkast mindre enn 4," skriver mittOppdrag.no.

Dette gjelder bare betalende kunder, mens bedrifter uten abonnement fremdeles vil få negative omtaler publisert på nettsiden.

– Villeder forbrukerne

Regiondirektør i Forbrukerrådet i Hordaland, Pia Kleppe Marken, er ikke fornøyd og sier at dette er villedende markedsføring som fører forbrukeren bak lyset.

– Uansett er dette å forlede kundene. Det som er mest ille i mine øyne, er at veldig mye aktivitet på nettet baserer seg på denne type tilbakemeldinger. Skal du kjøpe noe, er det vanlig å sjekke andre kunders omtaler først. mittOppdrag.no undergraver hele systemet. Det er ikke bra, sier hun.

– Visste ikke

mittOppdrag.no blir eid av Mediehuset Nettavisen og Vestover AS. Direktør for forretningsutvikling i Nettavisen, Pål Nisja, hevder at Nettavisen ikke visste om sensuren.

– Enten har man tilbakemeldinger fullt ut, eller så har man det ikke, sier han.

I en kommentar fra mittOppdrag.no meldes det at utsendelsen skyldes en intern glipp og at –"Det som er sikkert er at vi ikke vil innføre en sensur av kun negative omtaler for noen."

Din mening

Hva syns du om denne formen for sensur? Vil det ikke uansett være best for tjenester som mittOppdrag.no å ha full åpenhet rundt sine klienter, for på den måten å luke ut useriøse bedrifter? Diskuter gjerne i kommentarfeltet under!

(Kilde: Bergens Tidende)

Kommentarer (43)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen