Test
Denne GPS-en er billig, har en stor skjerm og gir det veimeldinger rett på skjermen. (Bilde: Einar Eriksen)

Mio Moov 510

Mio Moov 510

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,7 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 64 MB for brukeren, 512 MB for innebygde kart, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 13,9 x 8,4 x 1,8 cm, 195 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII med InstantfixII, 20 kanaler

TMC: Ja
Medfølgende kart: Europa eller Norden
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: Rundt 1800 kroner

Mio Moov 510

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,7 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 64 MB for brukeren, 512 MB for innebygde kart, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 13,9 x 8,4 x 1,8 cm, 195 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII med InstantfixII, 20 kanaler

TMC: Ja
Medfølgende kart: Europa eller Norden
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: Rundt 1800 kroner

Mios nye 500-serie er en serie med velutstyrte frittstående GPS-er til bilen. Vi har tidligere testet Moov 500 og Moov 580, og nå er det Moov 510 som er på testbenken. 

Til felles har alle lav pris. En Moov 510 koster bare rundt 1800 kroner, noe som er veldig lite for en godt utstyrt GPS.

Det eneste som skiller Moov 510 fra lillebroren Moov 500, er at den har fått støtte for TMC. Det betyr at du får meldinger om problemer i trafikken rett på GPS-skjermen, for eksempel snøras og andre ting som kan være til hinder.

Stativet festes med en enkel sugekopp på frontruta. (Alle foto: Einar Eriksen)
Stativet festes med en enkel sugekopp på frontruta. (Alle foto: Einar Eriksen)

Tynn og minimalistisk

Moov 510 har i likhet med de andre GPS-ene i 500-serien en enkel og minimalistisk design. GPS-en er laget i enkleste plastikk, og har ikke en kvalitetsfølelse som velter deg overende. Likevel er den sølvfargede rammen rundt skjermen i metall. Og med et minimalistisk utseende ser den pen ut i frontvinduet, og gjør ikke skam på interiøret i bilen din. Fargene svart og sølv gjør at den passer godt i de fleste bilinteriør. 

Navigasjonen er oversiktlig.
Navigasjonen er oversiktlig på den store skjermen.

GPS-en er bare 1,8 centimeter tykk, slik at den får plass i en jakkelomme når du er i en ukjent by og trenger en veiviser når du er til fots eller om du bare vil ha GPS-en med deg for å unngå innbrudd i bilen. 

GPS-en har imidlertid ikke støtte for å navigere til fots på en skikkelig måte. Den kan nemlig ikke lede deg gjennom gangveier og mot enveiskjøring, ettersom den regner med du sitter bak rattet på en bil. I for eksempel Tomtoms GPS-er kan du velge at du er til fots, noe som gjør det langt enklere å navigere uten en bil rundt deg.

Moov 510 har en 4,7 tommer stor skjerm, noe som er større enn toppmodellene til mange andre GPS-produsenter. I tillegg er den lyssterk. Den er ikke av den blanke typen, og dermed reflekterer den ikke for mye sollys når du er ute og kjører. Oversikten på skjermen er god samtidig som ikonene på skjermen er så store at du lett treffer skjermtastene. 

Ledningen er tilkoblet stativet slik at du ikke trenger å koble den til GPS-en i en eksta manøver. Laderen kan tas av stativet dersom du skal lade for eksempel en HTC-telefon eller digitalkameraet ditt.
Ledningen er tilkoblet stativet slik at du ikke trenger å koble den til GPS-en i en eksta manøver. Laderen kan tas av stativet dersom du skal lade for eksempel en HTC-telefon eller digitalkameraet ditt.

Noe vi setter stor pris på med GPS-en er at ledningen fra sigarettenneren går til GPS-holderen i stedet for rett til GPS-en. Det gjør at du ikke trenger å plugge til ledningen i tillegg til å sette GPS-en i holderen hver gang du setter deg i bilen. 

Dersom du ikke tar GPS-en ut og inn av bilen, er det ganske plagsomt at Moov 510 ikke slår seg av automatisk når strømtilførselen stopper slik de fleste GPS-er gjør. 

Når du skal slå av GPS-en må du være forsiktig for å ikke resette den.
Når du skal slå av GPS-en må du være forsiktig for å ikke resette den.

Av/på-tasten er i tillegg litt knotete. Skyvebryteren har tre innstillinger, og av er den midterste posisjonen. Når du i all hast skal skru av GPS-en, er det fort gjort å skyve bryteren helt til høyre i reset-posisjon. Da mister du all data på GPS-en, som kjørelogger og steder du har navigert til tidligere. Hvorfor har ikke Mio tenkt på dette?

Du kan enkelt panorere og bla i kartene for å få oversikt.
Du kan enkelt panorere og bla i kartene for å få oversikt.
Du kan velge å føye til et nytt punkt i eksisterende rute, eller å navigere kun til den nye destinasjonen, etter å ha tastet inn en adresse.
Du kan velge å føye til et nytt punkt i eksisterende rute, eller å navigere kun til den nye destinasjonen, etter å ha tastet inn en adresse.
Det er enkelt å lagre kjøreturen din i turloggen.
Det er enkelt å lagre kjøreturen din i turloggen.

Litt dårlig oversikt

Moov 510 er grei å navigere etter, men vi la merke til at det av og til kan være vanskelig å følge med på den røde stripa som leder deg rett vei i storbyen. Da kan andre streker med lignende farger forstyrre navigasjonen, som gule streker som forestiller europaveier og oransjefargede motorveier.

Dersom du ikke er nær motorveier eller kjører i den tykkeste storbyen, gir GPS-en grei oversikt. Kartet er pent å se på, og alt virker veldig ryddig uten andre forstyrrelser. 

I tunneler når heller ikke Moov 510 helt til topps. Du kjører lenge uten at GPS-en har den fjerneste anelsen om posisjonen din, og den simulerer ikke videre kjøring ut ifra fartsgrensen i tunnelen slik andre GPS-er gjør. Det gjør det vanskelig dersom det er rundkjøringer og avkjøringer i tunnelen. Etter hvert kommer det opp en liste med anvisninger, der det står avstand til hver manøver ut ifra GPS-ens sist kjente posisjon.

Om du er i større byer er Tomtoms toppmodeller enklere å navigere etter, med tanke på at de beskriver hvilket felt du bør ligge i på forhånd. Dette gjør at du slipper å bytte felt i siste liten, noe som også minsker sjansen for ulykker ved forhastede feltskifter. Men dette er det så langt bare Tomtom som tilbyr, og det fungerer bare enkelte steder. 

Unøyaktig?

Det tok også veldig lang tid fra vi kjørte feil til GPS-en fant ut av at vi ikke lenger var på rett vei og satte opp en ny kjørerute. I storbyen kan dette by på problemer, da du gjerne har kort tid på deg for å velge hvilken vei du skal velge. I tillegg var antall meter til et kryss ofte feil, slik at det ble vanskeligere å svinge av i rett kryss. 

Ettersom dette ikke var tilfelle i de andre GPS-ene vi har testet i Moov-serien, antar vi det var et problem med akkurat dette testeksemplaret eller at GPS-systemet akkurat for øyeblikket var unøyaktig. 

Les også: Slik fungerer GPS

Kort fortalt får du ikke veldig god oversikt. Likevel går det greit å følge GPS-ens veiledninger. Øverst til venstre har du hele tiden et ikon som viser hva du skal gjøre neste gang du må utføre en manøver, som å forlate motorveien eller velge en utgang fra en rundkjøring. Under ikonet står det også til enhver tid hvor langt det er til denne hendelsen.

Ved et enkelt trykk øverst til høyre på skjermen til Moov 500, der det står oppgitt klokkeslett eller avstand til destinasjonen, får du også opp hastigheten du holder. Dette er praktisk med tanke på at den er langt mer nøyaktig enn bilens speedometer. 

Et qwerty-tastatur gjør inntastingen enkel, men det er plagsomt at GPS-en ikke prioriterer de nærmeste stedene først på lista når du skal velge destinasjon.
Et qwerty-tastatur gjør inntastingen enkel, men det er plagsomt at GPS-en ikke prioriterer de nærmeste stedene først på lista når du skal velge destinasjon.

Sier det du trykker

Å taste inn adresser eller andre destinasjoner er en ganske enkel sak. Tastaturet er satt i qwerty-format som standard. Skjermtastene er store, og underveis vil GPS-en lese opp bokstavene du trykker inn slik at du fort oppdager det om du taster feil uansett hvor opptatt du er med andre ting. 

Men i likhet med Moov 500, er det likevel litt tungvint å legge inn destinasjonen din. Mens du taster adressen får du opp en liste med gatenavn som matcher det du har skrevet. Dessverre listes alle gatenavn i hele landet opp alfabetisk. Befinner du deg i Tromsø og taster inn "Storgata" må du bla deg forbi en rekke Storgater i Norge før du finner den rette. Hvorfor ikke liste opp de nærmeste først?

Ellers er det enkelt å starte navigering til for eksempel veikryss, bysentrum eller interessepunkter som minibanker, resturanter eller bensinstasjoner. 

Menyene til Mio er forholdsvis oversiktlige og enkle å bruke. Vi synes fortsatt at de ikke er helt på høyde med Tomtom og Garmins menyer, men etter litt trykking bør du få til å betjene GPS-en uten å måtte ty til bruksanvisningen.

Du kan i utgangspunktet velge hvem du vil motta trafikkmeldinger fra, men vi fikk bare inn NRKs trafikkmeldinger på P1-frekvensene, og ikke Destia Traffic som opererer under P4.
Du kan i utgangspunktet velge hvem du vil motta trafikkmeldinger fra, men vi fikk bare inn NRKs trafikkmeldinger på P1-frekvensene, og ikke Destia Traffic som opererer under P4.
Du kan enkelt få oversikt over hendelser som kan skape trafikkproblemer nær deg eller på kjøreruten du har satt opp.
Du kan enkelt få oversikt over hendelser som kan skape trafikkproblemer nær deg eller på kjøreruten du har satt opp.

Støtte for NRKs trafikkmeldinger

Moov 510 har støtte for TMC, slik at du får inn trafikkmeldinger. Vi fikk inn trafikkmeldinger via NRK P1s frekvenser, noe som betyr at vi mottok NRKs trafikkmeldinger i stedet for Destia Traffic - selv om Moov 510 skal ha støtte for Destia Traffic. Erfaringer i diskusjonsforum tilsier at NRKs trafikkmeldinger skal være bedre enn Destia Traffics, så dette er ingen ulempe.

Her har du mulighet til å få inn trafikkmeldinger som plasserer seg på kartet i GPS-skjermen på den ruten du har planlagt å kjøre, eller å få listet opp hindringene og meldinger om vanskelig kjøreforhold.

Ekstrafunksjoner

Fotoboksvarsling er på plass i Moov 510, slik at du får vite om fotobokser på forhånd ved hjelp av lyd og illustrasjon på skjermen. 

Moov 510 kan brukes som håndfri til mobilen, slik at du kan snakke i telefonen lovlig mens du kjører. Du kobler enkelt GPS-en til mobilen via Bluetooth, og GPS-ens innebygde mikrofon og høyttaler fungerer til å føre samtalene. Denne løsninga fungerer helt greit, og både du og motparten hører hverandre helt greit også når det er støy i bilen. 

Konklusjon

Moov 510 er på høyde med de andre GPS-ene i 500-serien. Ulempene er at de ikke er like enkle i menyene som GPS-er fra andre produsenter, ikke er like enkel å navigere etter for eksempel i tunneler, og noen småting som at de ikke slår seg av automatisk når du stopper bilen. Den redder seg imidlertid med den lave prisen i forhold til hva den er utstyrt med.

Moov 510 får deg fra A til B, lar seg bruke som håndfri og gir deg i tillegg trafikkmeldinger. Skjermen er i tillegg stor og god. Dersom du i tillegg vil spille av musikk fra GPS-en, har Mio alternativet Moov 580 som stiller med mer lagringsplass og mulighet til å sende musikken trådløst over FM-radiobåndet til bilradioen din. 

Moov 510 gir deg altså mye for pengene, men du bør være klar over at den har en rekke ulemper i forhold til mange andre avanserte GPS-er. Vi anbefaler å ta en titt på Tomtom Go 730, som nå koster rundt 2300 kroner ifølge prisguiden. Du bør også se på Garmin Nüvi 250 W, som har en tilsvarende pris som har en litt lavere pris som Moov 510 men mangler TMC.

Mio Moov 510 Europa   Les mer »

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen