Test
Mio Moov 500 tar seg godt ut i frontruta (Bilde: Einar Eriksen)

Mio Moov 500

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,7 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 64 MB for brukeren, 512 MB for innebygde kart, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 13,9 x 8,4 x 1,8 cm, 195 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII med InstantfixII, 20 kanaler

TMC: Nei
Medfølgende kart: Europa eller Norden
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: 1400 / 1600 kroner (Moov 500 Europe / Moov 500 Norden)
Skjerm: LCD, trykkfølsom. 4,7 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 64 MB for brukeren, 512 MB for innebygde kart, støtte for SD minnekort
Inn-/utganger: Mini-USB
Dimensjoner: 13,9 x 8,4 x 1,8 cm, 195 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII med InstantfixII, 20 kanaler

TMC: Nei
Medfølgende kart: Europa eller Norden
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: 1400 / 1600 kroner (Moov 500 Europe / Moov 500 Norden)
GPS-en passer fint inn i bilens interiør, og er tynn og pen å se på. (Foto: Einar Eriksen)
GPS-en passer fint inn i bilens interiør, og er tynn og pen å se på. (Foto: Einar Eriksen)

Mio har i den siste tiden kuttet prisene og gjort produktene sine enklere i bruk i håp om å bli markedsledende på GPS. Tomtom er fortsatt størst, men når en proffmodell som Moov 500 har en pris på beskjedne 1400 kroner kan man jo begynne å lure på om det kanskje kan forandre seg. 

Moov 500 er den lavest prisede GPS-en i Mios serie av toppmodeller. GPS-en har en 4,7 tommer stor skjerm, altså større enn Tomtoms toppmodeller. Den har også de aller fleste funksjoner du kan kreve av en GPS. 

Stilren design

Moov 500 har en stilren design, med mørk grå og svart ramme rundt skjermen. Den gjør ikke skam på bilens interiør, og passer naturlig inn i de fleste biler. 

GPS-en måler bare 1,8 centimeter i tykkelsen, så selv om skjermen er stor kan GPS-en få plass i lomma dersom du vil navigere til fots eller bare unngå at GPS-en blir stjålet ved et innbrudd i bilen.

I tillegg til god størrelse, er skjermen lyssterk og reflekterer ikke annet lys som måtte treffe skjermen i altfor stor grad. Skjermstørelsen utnyttes godt av brukergrensesnittet, og oversikten er god samtidig som ikonene på skjermen er så store at du lett treffer skjermtastene mens du har ett øye på lysreguleringa i krysset.

Vi setter pris på at ledningen tilsluttes GPS-holderen, og ikke selve GPS-en.
Vi setter pris på at ledningen tilsluttes GPS-holderen, og ikke selve GPS-en.

Fra sigarettenneren går strømledningen til GPS-holderen, i stedet for direkte til GPS-en. Dette gjør det langt enklere å koble GPS-en til og fra holderen.

Dersom du ikke vil ta GPS-en med deg, vil du fort irritere deg over at den ikke automatisk slår seg av når du stopper bilen og strømtilførselen tar slutt. Andre GPS-er slår seg i de fleste tilfeller av når den ikke lenger har strømtilkobling, slik at den slipper å lyse opp i bilen i to timer og friste innbruddstyver ytterligere. 

Løsningen er å manuelt slå av GPS-en på strømbryteren som er plassert på toppen. Dette synes vi er litt for tungvint dersom du ikke vil ta GPS-en med deg. Det beste er likevel å ta GPS-en ut av bilen, noe både politiet og forsikringsselskaper anbefaler hvis du parkerer bilen utendørs.

GPS-en kan automatisk skifte mellom dag- og nattvisning. Da justerer skjermen seg slik at den lyser mindre og virker mindre forstyrrende når det er mørkt ute.
GPS-en kan automatisk skifte mellom dag- og nattvisning. Da justerer skjermen seg slik at den lyser mindre og virker mindre forstyrrende når det er mørkt ute.

Grei å navigere etter

Ved et enkelt trykk øverst til høyre på skjermen til Moov 500, der det står oppgitt klokkeslett eller avstand til destinasjonen, får du også opp hastigheten du holder. Dette er praktisk med tanke på at den er langt mer nøyaktig enn bilens speedometer. Ellers viser GPS-en også den neste svingen du skal ta og avstanden til denne hendelsen.

Et qwerty-tastatur gjør inntastingen enkel, men det er plagsomt at GPS-en ikke prioriterer de nærmeste stedene først på lista når du skal velge destinasjon.
Et qwerty-tastatur gjør inntastingen enkel, men det er plagsomt at GPS-en ikke prioriterer de nærmeste stedene først på lista når du skal velge destinasjon.

Å taste inn adresser eller andre destinasjoner er forholdsvis enkelt. Tastaturet er som standard i qwerty-format, slik du er vant med fra PC-en. Skjermtastene er store, og underveis vil GPS-en lese opp bokstavene du trykker inn slik at du fort oppdager det om du taster feil uansett hvor opptatt du er med andre ting. 

Mens du taster adressen får du opp en liste med gatenavn som matcher det du har skrevet. Dessverre listes alle gatenavn i hele landet opp alfabetisk. Befinner du deg i Tromsø og taster inn "Storgata" må du bla deg forbi en rekke Storgater i Norge før du finner den rette. 

Dette er litt plagsomt når du ikke har all verdens med tid på deg til før du får det grønne lyset i fjeset og føreren av bilen bak deg står på hornet. Med tanke på at GPS-en vet posisjonen din burde den ha prioritert Storgata som er et minutt unna foran andre Storgater som det tar 20 timer å kjøre til. 

Ellers er det enkelt å starte navigering til for eksempel veikryss, bysentrum eller interessepunkter som minibanker, resturranter eller bensinstasjoner. 

Anvisningene på skjermen gir deg god oversikt.
Anvisningene på skjermen gir deg god oversikt.

Enkel å følge

Når du først har tastet inn destinasjonen din på Moov 500, er det enkelt å følge anvisningene. Kartet er oversiktlig og det er ikke noen stor utfordring å følge de rette strekene på kartet uansett om du bruker 2D- eller 3D-modus. Kartet ser i tillegg renere og penere ut enn på konkurrenter fra for eksempel Tomtom. 

Dersom du er i større byer er likevel Tomtoms toppmodeller hakket enklere å navigere etter, med tanke på at de beskriver hvilket felt du bør ligge i på forhånd. Dette gjør at du slipper å bytte felt i siste liten, noe som også minsker sjansen for å bulke din og andres biler ved forhastede feltskifter. 

Av og til vil du nok oppleve at anvisningene er litt gale, slik som her hvor den vil ha oss til å bryte skiltet for påbudt kjøreretning.
Av og til vil du nok oppleve at anvisningene er litt gale, slik som her hvor den vil ha oss til å bryte skiltet for påbudt kjøreretning.

Vi testet Moov 500 i Tromsø, og la merke til en rekke feil i kjøreanvisningene. Her er det mange ulovlige ruter som foreslås, spesielt gjennom passasjer som kun er åpne for buss og taxi. I større byer er det erfaringsmessig færre feil å finne i rutevalgene. Dette er imidlertid noe som også andre GPS-er sliter med, og er naturlig siden det er færre GPS-brukere som melder inn feil og mangler til kartprodusentene i mindre byer og tettsteder. 

I tunneler synes vi ikke Moov 500 fungerer like godt som mange andre GPS-er. Du kjører lenge i tunnelen uten at GPS-en gjetter posisjonen din slik mange andre GPS-er gjør. Etter hvert gir Moov 500 deg en liste over de neste manøvrene du skal gjøre fremover, noe som er praktisk. Dermed kan du enkelt følge anvisningene videre. Problemet er bare at du allerede har vært i tunnelen opptil to minutter, og kanskje allerede har passert noen utkjøringer. 

Vi synes også GPS-en burde gjette på posisjonen din ut ifra fartsgrensen inne i tunnelen slik mange andre GPS-er gjør. På anvisningslisten står det nemlig avstand til hver manøver, men dette er bare avstand fra sist kjente GPS-posisjon, og ikke en anslått posisjon inne i tunnelen.

Ikke TMC-støtte

Ellers biter vi oss merke i at Moov 500 ikke er utstyrt med støtte for TMC. Det er litt synd ettersom dette kommer for fullt i Norge via Destia Traffic, og vi vet at Mio har en avtale med denne leverandøren av trafikkinformasjon og at det bare er et spørsmål om tid før dette er oppe og går. Vil du ha TMC-støtte, må du velge Moov 510 eller Moov 580.

Alt i alt er vi likevel tilfreds med anvisningene og kartet i Moov 500 i forhold til GPS-ens lave pris. Moov 500 får deg fra A til B, selv om den henger litt etter ved å ikke tilby TMC-støtte og ikke fungerer optimalt i tunneler. Tomtoms toppmodeller har også bedre visning av kjørefelt, som gjør navigering i storbyer langt enklere.

Ekstrafunksjoner

Moov 500 kan brukes som håndfri til mobilen. Du kobler enkelt GPS-en til mobilen via Bluetooth, og GPS-ens innebygde mikrofon og høyttaler fungerer til å føre samtalene. Denne løsninga fungerer helt greit, og både du og motparten hører hverandre helt greit også når bilen støyer litt.

Fotoboksvarsling er også på plass, slik at du får god beskjed ved hjelp av lyd og illustrasjon i god tid når du nærmer deg en fotoboks. Dette kan være greit slik at du kan holde et ekstra øye med speedometeret.

Konklusjon

Alt i alt får Moov 500 deg fra A til B. Likevel er ikke GPS-en så enkel i bruk som vi kunne håpet på. Den burde fungert langt bedre i tunneler, og det burde vært enklere å taste inn og velge adresser. 

I tillegg mangler Moov 500 muligheter for å få trafikkinformasjon, som Tomtom nylig har lansert og Mio ventes å lansere i løpet av nær fremtid. 

Med en lav pris på fra 1400 kroner, og en stor skjerm som gir god oversikt og som er lett å trykke på, er Moov 500 likevel langt fra noe dårlig valg. Den finner adressen du vil navigere til, og den fører deg helt til mål. At den har innebygget håndfri er heller ingen ulempe. 

Moov 500 gir deg altså mye for pengene, men du bør være klar over at den har en rekke ulemper i forhold til mange andre avanserte GPS-er. Vi anbefaler å ta en titt på Tomtom Go 730, som har gått mye ned i pris den siste tiden og havnet på rundt 2300 kroner ifølge prisguiden. Du bør også se på Garmin Nüvi 250 W, som har en tilsvarende pris som Moov 500.

Mio Moov 500 Norden

Mio Moov 500 Europa

Mio Moov 500 Norden   Les mer »

Mio Moov 500 Europa   Les mer »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen