Test Mio Spirit 687

Rimelig GPS med stor skjerm

Klarer belgiske Mio å hamle opp med TomTom?

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 5 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 4 GB lagring
Inn-/utganger: Mini-USB, AV-inngang
Dimensjoner: 14,2 x 8,85 x 1,75 cm, 185 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, assistert GPS, 20 kanaler

TMC: Ja
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: Ca 1500 kroner

Spesifikasjoner

Skjerm: LCD, trykkfølsom. 5 tommer, 480 x 272 piksler
Lagringsplass: 4 GB lagring
Inn-/utganger: Mini-USB, AV-inngang
Dimensjoner: 14,2 x 8,85 x 1,75 cm, 185 gram
GPS-mottaker: SIRF StarIII, assistert GPS, 20 kanaler

TMC: Ja
Medfølgende kart: Europa
Kartleverandør: Tele Atlas
Pris: Ca 1500 kroner

Når du skal velge bil-GPS er det kanskje TomTom og Garmin som slår deg som de mest kjente produsentene. Belgiske Mio har imidlertid holdt på siden 2002, og har levert en lang rekke navigasjonsenheter til det norske markedet.

Spirit 687 har en fem tommer stor skjerm og mange funksjoner, og prislappen er hyggelig.

IQ Routes

TomTom har laget en rekke gode tjenester som gjør det vanskelig for andre GPS-produsenter å ta opp konkurransen med giganten. Den viktigste funksjonen er kanskje IQ Routes. Denne tjenesten gjør at GPS-en vet hvor lang tid det tar å kjøre de forskjellige rutene fra der hvor du er til reisemålet. TomTom har nemlig i lang tid målt sine hastigheten til kundene sine for å få inn data på hvor fort trafikken går i praksis - til de forskjellige tidene på døgnet.

Mio har heldigvis bitt i det sure eplet, og fått inn TomToms tjeneste på en rekke av sine navigasjonenheter. Det vil si at Mio Spirit 687 for eksempel velger Ring 3 og E6 hvis du skal forbi Oslo på en mandags morgen, mens den heller kan velge E18 gjennom Oslo dersom du kjører på en søndags kveld uten trafikk. Dette setter vi stor pris på når vi kjører i store byer uten å kjenne til hvor og når det er køer i detalj.

I tillegg har Spirit 687 TMC-mottaker, slik at du mottar trafikkmeldinger over FM-radionettet. Du får for eksempel vite hvor det er veiarbeid som sinker trafikken, hvor det har gått ras og lignende. Trafikkinformasjonen som kommer fra Statens Vegvesen kan du se her, og i tillegg får du også trafikkinformasjon fra NRK gjennom TMC-systemet. Les mer om det på NRK.no »

GPS-en veier bare 185 gram selv om den har en stor skjerm. (Foto: Einar Eriksen)
GPS-en veier bare 185 gram selv om den har en stor skjerm. (Foto: Einar Eriksen)

Ikke "Live"

TomTom har også Live-funksjoner, som vi for eksempel har omtalt i testen av TomTom Go Live Top Gear Edition. Dette har ikke Spirit 687, noe som betyr at du ikke i sanntid kan se hvor det er kø ut fra Live-data fra andre GPS-brukere som farter rundt på veiene.

TomToms Live-funksjoner er morsomt å ha, men er faktisk også nyttig når køene ikke følger det vanlige mønsteret. En Live-GPS fra TomTom vet hvor køene er i en uvanlig situasjon, mens Spirit 687 som bare har IQ Routes må anta at alt går som normalt, og vet bare at det for eksempel har skjedd en ulykke i en bestemt tunnell uten at du får vite noe om hvordan køene har forplantet seg.

Vi synes dessuten det er veldig kjekt å kunne se på GPS-en akkurat hvor det er køer mens vi kjører bil. Etter å ha brukt TomTom Live er dette et savn i Spirit 687.

Lærer seg kjørestilen din

Mio har også kommet med nye ting siden sist vi testet GPS-er fra selskapet. LearnMe Pro er et system som gjør at GPS-en lærer seg hvordan du kjører. Hvis du hver dag gir blaffen i en snarvei som GPS-en foreslår, slutter den å foreslå den veien. Og hvis du kjører i 120 kilometer i timen der det er 80-sone hver eneste dag til jobben, vil GPS-en snart forvente at du holder 120 kilometer i timen, og endre estimert kjøretid og ankomsttidspunkt.

På baksiden er det en høyttaler som er noe mindre enn det vi finner i TomToms nyere GPS-er. (Foto: Einar Eriksen)
På baksiden er det en høyttaler som er noe mindre enn det vi finner i TomToms nyere GPS-er. (Foto: Einar Eriksen)

Navigere uten adresser

Spirit 687 har et ganske stort register av navn på forretninger. Ved å trykke at du vil navigere etter nøkkelord, kan du derfor bare skrive inn en del av navnet på forretningen du vil til, for eksempel "Coop Obs". Med ett skjermtrykk kan du også ringe til forretningen dersom GPS-en er koblet til mobilen. I tillegg kan du bruke Googles lokalsøk over internett, noe som forutsetter at du kobler mobilen din til GPS-en først.

Værmelding er også en tjeneste som krever tilkobling til mobilen din for tilgang til internett.

Bilferie?

Skal du på bilferie kan du sette pris på Cityseekr-guidene som er forhåndsinnstallert i enheten. Her får du guider for storbyer i Europa. Under generell informasjon får du opp tekstinformasjon om byen, og i tillegg ligger det inne haugevis av interessepunkter. I tekstinformasjonen er omtalte steder en lenke som du enkelt kan navigere til.

En annen ting du kan sette pris på om du skal på bilferie, er leiemulighetene av kart. Du kan for eksempel leie et kart over Paris som bare varer i 7 dager, og du slipper å betale dyrt for å kjøpe kartet som du bare skal bruke i en kort periode.

En turplanlegger er også inkludert. På den måten kan du planlegge hele bilferien hjemme på PC-en, og deretter overføre det hele til GPS-en.

En inngang for audio og video gjør at du kan koble et ryggekamera eller en DVD-spiller til Mio 687.

På neste side kan du lese mer om hvordan det er å bruke Spirit 687.

Mio Spirit 687   Les mer »

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen