Minside tre uker etterpå

Minside

Minside ble lansert 18. desember i fjor, og er en portal som samler relevante elektroniske tjenester fra det offentlige. På Minside skal man blant annet kunne bytte fastlege, melde om flytting, endre på skattekortet, bestille helsetrygdkort og søke om fastrente eller betalingsutsettelse på studielånet. Foreløpig inneholder Minside tjenester fra 6 statlige etater og 23 kommuner.

Ansvarlig for Minside er Norge.no, som igjen er underlagt Fornyings- og administrasjonsdepartementet (FAD). Norge.no er blant annet kjent for sin årlige kvalitetsvurdering av offentlige nettsteder, en vurdering som i stor grad fokuserer på tilgjengelighet og korrekt bruk av webstandarder.

For å få tilgang til Minside må du logge deg inn med PIN-kodene fra skattekortet eller frikortet. Dette kan du lese mer om i informasjonsbrosjyren «Hva er MinSide?».

Da undertegnede kjapt testet ut Minside, fremstod det ikke som helt problemfritt, og etter å ha sett enda litt mer på sidene, satt jeg tilbake med noen spørsmål. Vi tok derfor kontakt med Fornyingsdepartementet, hvor politisk rådgiver Jørund Leknes besvarte våre spørsmål:

Spørsmål og svar

Spørsmål: Hvorfor bruker dere adressen norge.no/minside og ikke domenet minside.no eller miside.no, og kommer dere eventuelt til å ta i bruk disse domenene på et senere tidspunkt?

Jørund Leknes. Foto: Bård Brinchmann Løvvig
Politisk rådgiver Jørund Leknes svarer

Svar: Minside er en tjeneste på nettstedet norge.no. På norge.no finner du en rekke tjenester som gjør det enklere å finne frem i offentlig informasjon og utføre tjenester knyttet til det offentlige. Norge.no åpnet i år 2000 og passerte nylig 100 millioner sidevisninger. Det er ikke planer om å bruke minside.no knyttet til tjenestene på norge.no. Samtidig er det jo slik at brukere som bruker minside.no blir sendt videre til den riktige tjenesten.

Spørsmål: Hvor lang tid forventer dere å bruke på å inkludere samtlige kommuner og statlige etater i Minside, og når forventer dere å kunne erklære Minside som ferdigstilt med alle de viktigste tjenestene på plass?

Svar: Den videre utviklingen av Minside er basert på mål nedfelt i e-norge-planen og tilsvarende målene for utvikling av digitale tjenester i kommunene som beskrevet i e-kommune-planen. Utviklingen av Minside er også omtalt i den nye stortingsmeldingen «Eit informasjonssamfunn for alle» (St. meld. Nr 17) som ble lagt frem i statsråd 15. desember. Som beskrevet i e-norge-planen er målet at alle relevante tjenester skal være tilgjengelig i Minside i løpet av 2009 (se eNorge 2009).

Spørsmål: Da jeg skulle logge meg på Minside for første gang, fikk jeg opp en feilmelding om at mitt selvvalgte passord ikke tilfredsstilte kravene. Da jeg tok kontakt med Minsides brukerstøtte og spurte om hjelp, fant vi ut at passordet jeg hadde valgt var for langt, men det opplyste ikke feilmeldingen om, videre var det ingen informasjon på sidene om hvor mange tegn som var tillatt. Har dere vært for raske til å lansere Minside, og får dere mange tilsvarende tilbakemeldinger fra folk som har problemer med å bruke Minside?

Svar: Det er alltid en avveining mellom sikkerhet i løsningen og brukervennlighet i hvor informasjon skal gis i en feilmelding. Vi har ingen andre kommentarer fra andre brukere om at antallet tegn i passordfeltet har vært for høyt.

Vi har lite brukerstøtte-henvendelser på bruk av Minside (omtrent 0,5 prosent). Noe flere, omtrent 1,5 prosent av brukerne, har spørsmål knyttet til utsending av skattekort og bruk av pinkoder for innlogging i Minside.

Spørsmål: Jeg pratet nylig med en bekjent som klagde over at hans to år gamle fastlege sto oppført på Minside, og ikke fastlegen han faktisk har. Skyldes slike feil den enkelte kommune eller Minside, og vil de bli rettet i nær fremtid?

Svar: Her er det en feilregistrering i fastlegeregisteret, som er underlagt NAV (Nye arbeids- og velferdsetaten). Flere brukere har funnet feil i informasjonen som er lagret om dem i ulike register. Innsynsmuligheten som ligger i Minside gir den enkelte innbygger mulighet til å kontrollere sine egne opplysninger. Ta kontakt med brukerstøtte for Norge.no så får dere hjelp til å rette opp feilen.

Spørsmål: Når jeg tester norge.no/minside i W3Cs HTML-validator ser jeg at den validerer som gyldig XHTML 1.0 Transitional, men når jeg logger meg inn på Minside avslører HTML-validatoren 17 feil på forsiden, og jeg legger merke til at sidene plutselig er skrevet i HTML 4.01 Transitional og at dere bruker HTML-tabeller (tables) til ikke-tabulære data. Er det noe mål for dere å rydde opp i disse feilene, og kanskje også gå over til å benytte HTML 4.01 Strict?

Svar: Minside skal fungere på et stort utvalg av nettlesere og plattformer. Det ble derfor gjort valg rundt HTML-variant i utviklingen av Minside. Disse valgene blir fortløpende vurdert og eventuelle avvik vil bli rettet så raskt som mulig.

Å erstatte bruk av tabeller med for eksempel DIV og CSS-posisjonering var ikke forenlig med at Minside skal være brukervennlig uten bruk av CSS. Bruk av DIV og CSS-posisjonering ville også medføre større funksjonelle avvik mellom ulike nettlesere og plattformer som Minside skal støtte.

Spørsmål: Får dere mange positive tilbakemeldinger fra brukerne av Minside?

Svar: Ja, Minside engasjerer mange. Særlig legger brukerne vekt på innsynsmulighet i egne opplysninger og enkel tilgang til tjenestene.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen