Guide

Miniguide til DirectX 11

Dataspill er i dag en gigantindustri, og sett mot forbrukermarkedet er det her presset ligger for utvikling av kraftigere maskinvare og mer realistisk grafikk. Her har tradisjonelt PC-en stått sterkest, og selv om konsoller som Xbox 360 og Playstation 3 har bidratt med sitt her, er det engang sånn at utviklingen går fort i denne bransjen. Og siden en PC enkelt kan oppgraderes med ny og bedre maskinvare, merkes det også når konsollene begynner å få noen år på rumpa.

Windows er den store spillplattformen for PC, og sentralt her står Microsofts DirectX (også forkortet til DX for enkelhetens skyld). Kjapt forklart er dette en samling forskjellige grensesnitt for programmering av spill og andre applikasjoner som krever mye innen bilde og/eller lyd. DX gir utviklerne muligheten til å utnytte komplisert maskinvare gjennom relativt enkle utviklingsverktøy - det vil si enkelt i forhold til å programmere direkte mot maskinvaren.

DirectX er i dag nesten å betrakte som standarden for spillutvikling på Windows, og siden utvikling av nyere og kraftigere maskinvare stadig åpner for nye muligheter, utvikles DX derfor i takt med nye spill, grafikkort og operativsystemer. Til lanseringen av Windows Vista fikk vi DX 10, og til Windows 7 har vi nå fått DX 11.

Godt nytt
DX 11 er kanskje ingen grafikkrevolusjon, men på noen områder har vi fått et løft. Verd å merke seg er disse tre punktene:

Bedre støtte for flere prosessorkjerner
Noe av grafikkjobben gjøres av prosessoren (CPU-en), og med DX 11 blir dette arbeidet mer effektivt fordelt over flere prosessorkjerner - slik at du med den flerkjernede superprosessoren skal få enda bedre ytelse.

Tesselering
Fordi det kreves ressurser for å rendre (det å legge på teksturer, kalkulere lys, skygge, refleksjoner, skarphet og så videre) et objekt, har utviklere alltid vært nødt til å balansere detaljer mot ytelse - i praksis begrense hvor mange overflater som skal rendres for at ytelsen skal holdes oppe.

Med tesselering (tessellation på engelsk) vil grafikkortet selv kunne regne ut hvor mye detalj den klarer å rendre, og deler så opp større flater i mindre deler. Deretter kaluleres geometri og utjevning av kanter før hele herligheten rendres. Dette er skalerbart og åpner i teorien for langt mer detaljert grafikk. Sjekk for øvrig videoen under for en demonstrasjon.



DirectCompute (compute shaders)
Dette er et grensesnitt som gjør det enklere for utviklere å bruke grafikkprosessoren (GPU-en) til andre oppgaver enn bare spill - også kjent som GPGPU (General-porpose computing on graphics processing units). Strengt tatt kan vi se på det som Microsofts utgave av Nvidias CUDA- og AMDs Stream-teknologi, som gjør at for eksempel videokonvertering kan gjøres raskere på grafikkprosessoren enn på en vanlig CPU.

I tillegg til å kunne bruke grafikkortet til generelle kalkulasjoner gjør også DirectCompute det enklere å få grafikkortet til å jobbe med andre oppgaver innen spillteknologi. For eksempel vil vi kunne få mer avansert lyssetting og bedre bruk av dybdeskarphet.

Løpe og kjøpe?
Hvor mye utbytte du får av DirectX kommer som du skjønner an på hva slags maskinvare du har, og sentralt her står grafikkortet. Det betyr likevel ikke at du trenger et kort som støtter DX 11 fullt ut for å få nytte av dette. I motsetning til hva som var tilfelle med DX 10 har nemlig Microsoft gjort DX 11 delvis bakoverkompatibel med maskinvare for DX 10 og DX 9.  For eksempel skal også DX 9-kort i mange tilfeller kunne utnytte det med bedre flerkjernestøtte.

I tillegg er det jo slik at DX 11 jo krever at programvaren - altså spillet - også er utviklet med med den nye funksjonaliteten. Og da DX 11 er såpass nytt (og det som regel tar litt tid å utvikle nye spill), er det akkurat nå svært få titler på markedet som gir deg full DX 11-pakke.



Det er altså ingen grunn til å beinfly ned til din lokale PC-pusher for å oppgradere grafikkortet ditt. Men det er så avgjort verd å ha dette i bakhodet om du skal oppgradere eller kjøpe ny PC, bare merk deg at utvalget enn så lenge er begrenset - i skrivende stund er det kun ATIs 5700- og 5800-serie som har full DX11-støtte.

DirectX 11 følger som nevnt kun med Windows 7, men bruker du Vista med Service Pack 2 kan du med Windows Update laste ned en Platform Update for Windows Vista. Lurer du forresten på hva slags DX-versjon du sitter på nå, er det bare å trykke Windows-tasten, skrive dxdiag og trykke Enter.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen