Microsoft får slakt i USA, men her i Norge er stemningen ganske annerledes
(Bilde: Vegar Jansen, Tek.no)

Microsoft får slakt i USA, men her i Norge er stemningen ganske annerledes

– Vi kjenner oss ikke igjen, sier Elkjøp til Microsofts forsvar.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Det er ikke mange årene Microsoft har vært i sving som produsent av bærbare datamaskiner, men på den forholdsvis korte tiden har de klart å snekre sammen noen virkelig dugelige eksemplarer.

Microsoft Surface Book, Surface Laptop og Surface Pro har gjennomgående stukket av med høye karakterer og gode skussmål.

Det har også vært tilfelle på den andre siden av dammen, og den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports er en av de mange som har hatt den på sin «anbefalt»-liste.

Ikke lenger anbefalt: Microsoft Surface Book.
Ikke lenger anbefalt: Microsoft Surface Book. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Men nå snur Consumer Reports. De har fjernet alle bærbare Surfacer med avtagbare tastaturer – altså Surface Pro og Surface Book – fra godlista si. I tillegg vil de heller ikke gå god for Surface Laptop. Grunnen skal være at de nå skal ha nok data til å kunne bedømme kvaliteten over tid.

– Nye undersøkelser gjennomført av Consumer Reports National Research Center estimerer at 25 prosent av Microsofts bærbare datamaskiner vil gi sine eierne problemer innen to år er omme, skriver Consumer Reports på sine hjemmesider.

Ifølge den årlige undersøkelsen har Microsoft en estimert feilprosent på sine bærbare modeller som er høyere enn de fleste andre merker, og møter da ikke Consumer Reports' standarder for anbefalte produkter.

Microsoft: – Ikke enig

Det kommer ikke spesielt overraskende at Microsoft selv ikke er enig med forbrukerorganisasjonens konklusjon.

– Vi respekterer funnene fra Consumer Reports, men ikke enig med dem. Microsofts målinger av kundetilfredshet i forbindelse med reelle reklamasjoner og supporthenvendelser viser at vi er på samme nivå, om ikke bedre, enn andre enheter i samme kategori. Vi står for at hele Surface-familien holder høy kvalitet og er til å stole på, og vi vil fortsatt ha høy kvalitet som vår viktigste prioritet, skriver en en talsperson fra Microsoft.

Surface-sjefen Panos Panay har også skrevet et blogginlegg der han forteller mer om Microsofts egne undersøkelser.

Elkjøp: – Vi kjenner oss ikke igjen

I Norge har forbrukere en generell reklamasjonsrett på to og fem år, så de som får problemer vil naturlig nok kunne ta med den bærbare til butikken for å få den fikset.

Øystein Schmidt i Elkjøp hevder det ikke er noen problemer med Microsofts Surface-produkter.
Øystein Schmidt i Elkjøp hevder det ikke er noen problemer med Microsofts Surface-produkter. Foto: Elkjøp

Så vi tok kontakt med elektronikkjeden Elkjøp for å høre om de hadde fått mange klager på Surface-modellene.

Men der fant de ikke noe i sine oversikter som tilsa at en fjerdedel av kundene vil kunne få utfordringer med sine Surface-kjøp.

– Vi kjenner oss ikke igjen i uttalelsene som har kommet fra Consumer Reports. Tilbakemeldingen vi får fra våre kunder på Surface-produktene er solide og vårt inntrykk er at de som kjøper disse er godt fornøyde, skriver kommunikasjonssjef Øystein A. Schmidt til Tek.no.

Schmidt legger også til at returandelen på PC-er hos Elkjøp generelt sett er forsvinnende liten, og at det altså inkluderer Surface-produktene.

Ikke alle Surfacer er bærbare:
Microsofts unike Surface Studio har kommet til norske butikker >>>

(Kilde: Consumer Reports)

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen