Microsoft til kamp mot Google

I mange år har Microsoft blitt beskyldt for å eie for stor del av tjenester for pc og nett. For mange globaliseringsmotstandere er firmaet et yndet hatobjekt. Nå er det Microsoft sin tur til å beskylde andre for å bli for store.

Truer konkurransen
Ifølge New York Times ønsker de at amerikanske og europeiske konkurransetilsyn skal se nærmere på Google sitt oppkjøp av reklametjenesten DoubleClick. Google har gjort avtale om å kjøpe tjenesten for den nette sum av 3,1 milliarder og Microsoft mener oppkjøpet vil true konkurransen innen nettreklame.

Vil eie 85% av markedet
Bradford L. Smith, rådgiver for Microsoft, sier til New York Times at oppkjøpet vil ”forene de to største distributørene av reklame for nett.” Denne foreningen vil påvirke konkurransen i bransjen da de til sammen vil eie 85 prosent av dette markedet ifølge Smith.

Google mener selv de har sitt på det rene. ”Vi har studert dette nøye og påstanden deres, som fremlagt, stemmer ikke”, sier Google-sjefen Eric E. Schmidt til New York Times.

Forventer støtte
Microsoft tapte budrunden om DoubleClick sammen med Time Warner og Yahoo. Ingen av disse har så langt støttet opp om Microsoft sin anklage. Anklagen får derimot støtte fra kommunikasjonsselskapet AT&T. Microsoft sier de også forventer støtte fra andre selskaper i nær fremtid.

Les artikkelen på New York Times her.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen