Microsoft presser inn Sender-ID

I løpet av november i år, vil Microsoft begynne å merke all e-post som ikke har Sender-ID-merkelapper som spam. Dette kan gjøre at svært mange vanlige e-postmeldinger går tapt, dersom senderens e-postserver ikke har de nødvendige endringene.

Sender ID er en teknologi som sjekker ektheten til en e-post ved å gå tilbake til domenet den kommer fra. Debatten for hvilken teknologi som bør brukes pågår fremdeles, og Microsoft blir nå kritisert for å forsøke å tvinge deres standard på resten av verden.

Kritikere mener at Sender-ID ikke er en akseptert standard, og at den har mange feil og mangler. Det finnes også konkurrerende teknologier, slik som blant annet Yahoos DomainKeys.

Ved å innføre Sender-ID på Hotmail, regelrett tvinger Microsoft resten av verden til å følge etter. Hotmail er den mest brukte e-posttjenesten i verden. Ved slutten av 2004 hadde bare 1 million av verdens 71,4 millioner domener lagt ut en såkalt SPF-merkelapper. Men hele 30% av verdens e-post har Sender-ID-informasjon vedlagt, siden store nettleverandører som AOL og Hotmail allerede legger denne informasjonen ved utgående e-post.

Kilde: CNet News.com

Kommentarer (12)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen