Microsoft og Yahoo leker igjen

For to uker siden strandet planene om fusjonering, oppkjøp eller overtakelse av Yahoo for Microsofts del. Nå har imidlertid giganten kommet på banen igjen, og nekter å gi opp kampen.

Åpne dører
Det er fremdeles ikke noe som er avklart, og Microsoft har heller ikke lagt inn et nytt bud, men de signaliserer nå at dørene er åpne for å gå i dialog igjen, samt legge frem et nytt bud. Bakgrunnen for Microsofts fornyede interesse kommer som en logisk følge av at Google nylig kunne vise til at de håver inn 50 prosent av reklameinntektene fra nett. Et samarbeid mellom Google og Yahoo, som det har blitt spekulert i, ville vært et hardt slag for softwaregiganten.

Usikre
Microsoft er imidlertid usikre på hva de egentlig vil gjøre i forhold til Yahoo. Det er både planer for et oppkjøp av hele Yahoo, men også en løsning hvor de to firmaene fusjonerer deler av felles interesseområder. Yahoo har på sin side sagt at det ikke er aktuelt med et helhetlig oppkjøp, noe som imidlertid selvsagt er opp til aksjonærene. Mest sannsynlig vil Microsoft gå etter Yahoos bedriftsområder som omhandler nettannonsering, for å ta opp kampen med Google.

50 milliarder
I forrige runde hisset Yahoo-ledelsen på seg mange av sine egne aksjonærer etter å ha sagt nei til tilbudet fra Microsoft på rundt 50 milliarder dollar. I en internmail sendt ut før helgen i Microsoft kommer det helt klart frem hva som er bakgrunnen for den evigvarende interessen. Annonsepenger.

- Fakta er at vi ikke er i den posisjonen vi burde være, og vi har vært i den situasjonen lenger enn vi liker, sier Kevin Johnson, sjef for Microsofts Platforms & Services Division.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen